Jäämeren rata elää

Liikenneministeri Anne Bernerin mukaan pohjoista rautatietä arvioidaan parhaillaan osana Suomen infran tulevaisuutta.

Rautatieinfrastruktuuri
Rautatietä
Ministeri Bernerin mielestä Jäämeren rata ei vielä nyt ole kannattava.Jorma Korhonen / Yle

Jäämeren rata on mukana monissa suunnitelmissa. Lapin liitto piirtää Jäämeren radan uusiin Rovaniemen, Itä-Lapin ja Pohjois-Lapin maakuntakaavoihin.

Liikenneministeriö puolestaan saa ensi keväänä Suomen tulevaisuuden infrasta raportin, jossa punnitaan Jäämeren rataa ja Tallinnan tunnelia. Raportin tekevät entinen pääministeri Esko Aho, SAK:n entinen puheenjohtaja Lauri Lyly ja pääomasijoittaja Inka Mero.

Liikenneministeri Anne Berner on keskustellut Norjan ministerin kanssa Jäämeren radasta useasti. Norja on suopea mutta ei ole luvannut mitään konkreettista.

Rata voi olla kannattava joskus tulevaisuudessa

Ministeri Bernerin mielestä Jäämeren rata ei vielä nyt ole kannattava, mutta tulevaisuudessa se voi olla. Juuri siksi rataa arvioidaan nyt muistakin kuin kustannushyödyn vinkkelistä.

– Pelkästään hyötykustannus ei kerro välttämättä koko totuutta. Tulevaisuudessa mietimme myös ilmaston vaikutusta paljon enemmän. Mietimme myös sitä, miten infra vaikuttaa muihin investointeihin, miten se vaikuttaa palvelujen kehittämiseen ja asumisen kehittymiseen, luettelee Berner.

Ministerin mukaan myös eri liiketoimintojen, kuten turismin, kaivosteollisuuden tai metsäteollisuuden, näkökulmasta saavutettavuus ja muita näkökulmia tulee pohdittaviksi.

Myös Norjassa Jäämeren rata Suomesta Norjaan nousee keskusteluun aika ajoin. Useimmin norjalaisessa ja suomalaisessa keskustelussa on esillä ollut rata Rovaniemeltä Kirkkoniemeen, jonka satama on Koillisväylän eli Pohjoisen meritien länsipäässä.

Koillisväylään kohdistuu ilmaston lämpenemiseen ja arktisen merijään sulamiseen liittyviä odotuksia.