Hallinto-oikeuskierros vei miljoonien tiehankkeen takaisin lähtöpisteeseen – työt Laihian risteystyömaalla alkavat jälleen tammikuussa

27 miljoonan euron Laihian tiehanke valtatie 3:n ja valtatie 18:n risteysalueella käynnistyi, keskeytettiin ja käynnistyy nyt uudelleen. Rakentaminen kallistuu muutamalla miljoonalla eurolla.

tienrakennus
Laihian risteystyömaa ilmakuva
Laihian risteystyömaa on toistaiseksi hiljainen. Töihin ryhdytään tammikuussa. Jarkko Heikkinen / Yle

Skanska Infra ja Liikennevirasto ovat käynnistäneet neuvottelut uudesta urakkasopimuksesta Laihian risteystyömaan käynnistämiseksi. Laihialla valtatie 3:n ja Senäjoelle suuntautuvan valtatie 18:n risteysjärjestely pääsee uudelleen käyntiin noin puolentoista kuukauden kuluttua.

– Taas ollaan alkupisteessä. Nyt tehdään pari viikkoa suunnittelua ja muutoksia uuteen urakkasopimukseen, kertoo projektipäällikkö Ari Mäkelä Liikennevirastosta.

Risteystyömaa seisahtui keväällä 2016, kun Vaasan hallinto-oikeus kielsi valituksen perusteella koko työmaan alueella töiden jatkamisen. Hallinto-oikeuden mukaan tiejärjestelyn vaikutuksia ilmanlaatuun, meteliin, tärinän leviämiseen ym. ei oltu selvitetty riittävästi.

Marraskuun lopulla Korkein hallinto-oikeus puolestaan kumosi Vaasan hallinto-oikeuden päätöksen.

– Välittömästi päätöksen tultua julki meihin ovat aiemmat urakoitsijat olleet yhteydessä ja me tietysti heihin, kertoo Skanska Infran projektinjohtaja Timo Kujanpää.

Seisokki maksaa muutaman miljoonan

Laihian risteysjärjestelyn alkuperäinen kustannusarvio on 27 miljoonaa euroa. Töiden alasajo ja nyt uudelleen käynnistäminen merkitsevät lisää kustannuksia, joita nyt lasketaan.

– Tämänkokoisessa urakassa puhutaan noin kymmenestä prosentista eli sanoisin, että vajaat kolme miljoonaa euroa hinta nousee, arvioi Ari Mäkelä Liikennevirastosta.

Kustannusten nousu näkynee myös Laihian kunnan osuuksissa rakennustyössä. Minkäänlaista arviota kunnan lisäkustannuksista ei vielä ole.

Raskaista kivimassoja ajettuna tieurille puristamaan savipohjaa tiiviiksi
Molskotti, isot kivenmurikat kasoissa, painavat paksua savipohjaa kasaan.Jarkko Heikkinen / Yle

Jotakin positiivistakin

Rakennettava risteysalue sijaitsee Pohjanmaalle tyypillisen paksun savikerrostuman päällä. Töitten pysähtyminen useiksi kuukauksiksi luo yllättäen edellytykset erityisen hyvälle lopputulokselle.

Rakennettavien teiden pohjalle on tungettu tiivistysmassaa pohjan vahvistamiseksi ennen talven tuloa. Lisäksi tieurille on ajettu molskottia, isoja kivenmurikoita, puolentoistametrin kerrros.

– Ne painavat savikerrosta kasaan ja sieltä puristuu vettä pois. Tämä estää sen, että päällevedettävä asfaltti ei ala kupruilla vuosien päästä. Ei tule kengurutietä, tulee tasaista tietä, näkee seisokin positiivisen puolen Ari Mäkelä.

Valmista kesällä 2018

Liikenneviraston ja Skanskan edustajat ovat yhtä mieltä siitä, että työt saadaan valmiiksi vuoden alkuperäistä aikataulua myöhemmin. Työt ovat keskeytyksessä vähintään kymmenen kuukautta. Paljon riippuu myös tulevasta talvesta.

– Työt pyritään aloittamaan 2017 tammikuun puolivälin tienoilla. Mutta kyllä siinä on myös varaus kelistä. Joka tapauksessa urakka lähtee tosissaan käyntiin vasta kevään kynnyksellä, kertoo suunnitelmista projektipäällikkö Timo Kujanpää.

Liikenneviraston Ari Mäkelä on puolestaan varma, että Laihian risteys on ajokunnossa kesällä 2018.