Saara Aalto toi Helsingille arvokkaan ilmaismainoksen – jatkaa kaupungin menestysvuotta mediassa

Markkinoijat kiittelevät kansainvälistä mediaa kuluneen vuoden aikana kaupungille sataneesta huomiosta. Listasimme kohokohtia.

Saara Aalto esiintyi Tuomiokirkon portailla Helsingissä 5. joulokuuta. Kuva: Compic / AOP

1

Lux Helsinki  – "Vuosi makeasti käyntiin"

Vuosi 2016 on ollut Helsingin kansainvälisen näkyvyyden kannalta poikkeuksellinen. Heti alkuvuodesta kaupunkia hehkutettiin National Georaphicin artikkelissa (siirryt toiseen palveluun), jossa muun muassa ylistettiin Helsingin ravintolakulttuuria.

Tammikuun alussa kahdeksatta kertaa järjestetty valofestivaali Lux Helsinki teki yleisöennätyksen ja keräsi Helsingin keskustaan arviolta puoli miljoonaa kävijää Suomesta ja ulkomailta. Myös valoteoksien tekijöitä tuli Suomen lisäksi eri maista, kuten Saksasta, Ranskasta, Belgiasta ja Japanista.

 – Se oli ehdottomasti kaupunkilaisia yhdistävä tapahtuma ja sai massat liikkeelle. Tieto Luxista levisi hienosti myös maailmalle, sanoo Visit Helsingin kehitysjohtaja Laura Aalto.

 – Luxista lähti koko vuosi mielettömän makeasti käyntiin, sanoo myös Helsingin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva.

Alexander Reichstein: He olivat täällä Kuva: Marja Väänänen / Yle

2

Kesän ja alkusyksyn kohokohta: Urbaanit saunat

Kesällä Helsinkiin saatiin uusia saunoja. Yksi näyttävimmistä uutuuksista on Allas Sea Pool, joka avautui kaupunkilaisille alkysyksystä aivan ydinkeskustaan. Kylpylässä on kelluvalla laiturialueella kolme allasta ja kaksi yleisessä käytössä olevaa saunaa sekä tilaussauna.

Yksi hyvä esimerkki on myös Hernesaareen rakennettu saunakavalkadi. Löylyssä on ravintola ja kolme sekasaunaa, joissa saunotaan uimapuvut päällä. Koko rakennus on toteutettu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Erityistä huomiota sai myös Sauna Day, joka avasi yli 50 yksityisten ihmisten ja yhteisöjen ja yritysten saunaa kaupunkilaisille. Sauna Day keräsi runsaasti myös turistien kiinnostusta.

Samalla viikolla Lonely Planet rankkasi Suomen maailman kolmanneksi parhaaksi matkailumaaksi. Aiemmin syyskuussa kansainvälinen muotoilulehti hehkutti Helsingin olevan maailman kolmanneksi paras kaupunki asua vuonna 2016. Monet muutkin ulkomaiset mediat heräsivät kesällä liputtamaan Helsingin puolesta.

Kuva: Lauri Rotko / Visit Helsinki

3

Koodarit valloittivat Stadin ja rankkasivat sen ohi suurkaupunkien

Sijoittaja- ja kasvuyritystapahtuma Slush valtasi Helsingin jälleen marraskuun lopulla, nyt jo yhdeksättä kertaa. Tänä vuonna tapahtuma loisti myös rohkealla mainoskampanjallaan (siirryt toiseen palveluun), joka toivotti Slushin kävijät tervetulleeksi mustalla huumorilla: "Nobody in their right mind would come to Helsinki in november. Except you, you badass. Welcome." Kampanja sai paljon huomiota myös ulkomailla.

Kaupungin markkinointijohto seisoo lujasti Slushin rohkean mainoksen takana.

– Tehtiin vähän rosoisesti ja omalla tavalla, ja se kiinnitti huomiota sitten kansainvälisestikin. Mainos herätti ajatuksen, että tuollapa on tuollaista positiivisesti hullua jengiä, sanoo elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva.

Marraskuun lopulla julkaistiin myös Slushin ja Atomico-yhtiön raportti, josta selvisi, että Helsinki päihittää koodareiden mielestä asuinpaikkana esimerkiksi San Franciscon ja Lontoon. Koodareiden määrä Suomessa kasvaa, ja erityisesti Helsinki nähdään houkuttelevana ympäristönä myös kansainvälisessä yritysmaailmassa.

Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

4

Loppuvuoden tähtisadetta: Saara Aalto

Britannian X-Factor -kilpailussa menestystä niittänyt suomalaislaulaja Saara Aalto on ehdottomasti ollut yksi loppuvuoden kohokohtia. Aalto raivasi tiensä kilpailun finaaliin. Vaikka voiton nappasi lopulta brittiläinen laulaja-lauluntekijä Matt Terry, Saara Aalto oli kilpailusuorituksestaan hyvällä mielellä.   

Viime viikolla Aalto saapui myös yllätyskeikalle Helsinkiin, ja keräsi Senaatintorille 10 000 katsojaa. Saara Aallon mukana seurasi Britannian X Factorin televisioryhmä, joka kuvasi koko shown viikonlopun Homecoming-jaksoa varten. Saaran keikkaa Senaatintorin portailla koristi My Helsinki -valomainos.

Elinkeinojohtaja Rinkineva naurahtaa, kun häneltä kysyy kuinka paljon miljoonien brittien silmien eteen päätyvä mainos arviolta maksaisi normaalisti.

– Meille se ei maksanut paljon mitään, kun kyltti oli jo olemassa, sama jota Slushin yhteydessä käytettiin. Nyt jäätiin siis muutamaan tuhanteen euroon, mutta varmasti olisi kustantanut satojatuhansia, jos olisimme tilanneet moisen näkyvyyden, Rinkineva kertoo.

Visit Helsingin kehitysjohtaja Laura Aalto kiittelee kaupungin markkinointikoneiston nopeaa toimintaa Saara Aallon yllätyskeikassa.

– Yhteydenotto Lontoosta tuli vasta edeltävällä viikolla. Silloin kyseltiin apuja homecoming-jakson kuvaamiseen, mikäli Saara pääsee finaaliin. Lopullinen varmistus Saaran saapumisestahan saatiin vasta edeltävänä päivänä, kun finaaliinpääsy ratkesi. Tärkeintä oli sujuva ja nopea yhteistyö kaikkien tahojen kesken, kaupungin, viranomaisten ja X-factor -tiimin kanssa, Aalto sanoo.

Juttua korjattu 12.12.2016 kello 12:27: Täsmennetty, että valofestivaali Lux Helsinki järjestettiin Helsingissä tänä vuonna jo kahdeksatta kertaa ja tapahtuma keräsi yleisöä arviolta puoli miljoonaa. Aikaisemmin tekstissä väitettiin, että festivaali järjestettiin vasta seitsemättä kertaa ja että yleisömäärä olisi ollut vain 200 000.

Saara Aalto. Kuva: Syco / Thames / Dymond/ AOP