Ainojen ja Reinojen käyttöohjeisiin tuli tarkennus – tepsi heti: Liukastuneet potilaat katosivat päivystyksestä

Pari vuotta sitten suomalaiset mursivat luitaan seikkaillessaan pihalla aamutohveleissa.

Kotimaa
Reinojen vieressä lappu, jossa varoitetaan liukkaista keleistä.
Satu Krautsuk / Yle

Aamutohveleissa liukastuneet potilaat eivät enää työllistä sairaaloiden päivystyshenkilökuntaa entiseen malliin. Esimerkiksi Kotkassa ja Kouvolassa on pantu merkille, että potilaita ei saavu juuri lainkaan enää hoitoon Ainot tai Reinot jaloissaan.

– Pari vuotta sitten näitä potilaita oli aika paljon. Ihmiset ovat nyt selvästi alkaneet ajatella, millaiset kengät kannattaa laittaa jalkaan aamulehteä hakiessa, sanoo kipsimestari Mika Hoffren Carean päivystyksestä.

Yle uutisoi aamutohveleissa ja Crocseissa kulkemisen vaaroista helmikuussa 2015. Hoffren kertoo, että pudotus tohveleissa liukastuneiden määrässä tapahtui sen jälkeen.

– Crocsejakaan ei juuri näy enää, ne ovat siirtyneet enemmän kesäkäyttöön. Yhteen aikaan oli karvaturrukkacrocseja, joita käytettiin ulkonakin. Nyt ne ovat onneksi menneet pois muodista.

Varoitus jokaiseen laatikkoon

Reino & Aino -yhtiö ryhtyi lisäämään liukkaista keleistä varoittavia lappuja tohvelilaatikoihin Ylen uutisen jälkeen. Toimitusjohtaja Arto Huhtinen ilahtuu kuullessaan, että liukastelu on vähentynyt.

– Tosi hyvä kuulla. Luulen, että myös uutisoinnilla oli merkitystä. Kun asiasta muistutetaan, se pysyy mielessä. Jos tohveleita on käyttänyt lähinnä sisätiloissa, unenpöpperössä lehteä hakiessa ei ehkä tule ajatelleeksi, että sileät kumipohjat ovat ulkona liukkaat.

Ihmiset ovat selvästi alkaneet ajatella, millaiset kengät kannattaa laittaa jalkaan aamulehteä hakiessa.

Mika Hoffren

Liukkaudesta varoittavat laput lisätään jokaiseen tohvelilaatikkoon. Huhtisen mukaan niitä painetaan satojatuhansia vuodessa. Lappu on tohvelilaatikossa kenkien päällä, jotta asiakas näkee sen heti avatessaan laatikon.

– Lapun laittaminen laatikkoon on viimeinen työvaihe ennen kuin laatikko viedään varastoon. Kustannus on aivan marginaalinen. Lappu on tarpeellinen, jos se estää yhdenkin kaatumisen, Huhtinen sanoo.

Kiireisiä päiviä tapaturma-asemilla

Yhtiö on saanut lapusta kiittävää palautetta. Huhtinen kertoo opastavansa asiakkaita myös henkilökohtaisesti tohvelien käytössä.

– Aluksi ihmiset ihmettelivät, pitääkö kaikesta neuvoa ja opastaa. Aika nopeasti he kuitenkin ymmärsivät, että hyväähän tässä vain ajatellaan ja käyttäjien turvallisuutta.

Keli on ollut viime päivinä erittäin liukas, kun lauha sää on kiillottanut tienpinnat. Ilmatieteen laitoksen mukaan jalkakäytävät ovat paikoin erittäin liukkaita. Petollinen keli on aiheuttanut myös ylimääräisiä reissuja päivystykseen.

– Tapaturma-asemilla on ollut viime päivinä kiireistä. Vastaan on tullut pienempien tapauksien lisäksi myös ihan leikkausta vaativia liukastumistapaturmia, sanoo ylilääkäri Kaisa Virtanen Töölön sairaalasta.

Aluksi ihmiset ihmettelivät, pitääkö kaikesta neuvoa ja opastaa.

Arto Huhtinen

Tohveleihin kitkapohjat?

Tavallisia vammoja ovat esimerkiksi nilkka-, ranne- ja häntäluumurtumat, mutta jotkut ovat lyöneet jopa päänsä niin pahasti, että heidät on tuotu päivystykseen tajuttomina. Kipsimestari Mika Hoffren toivoo, että kenkävalmistajat kiinnittäisivät enemmän huomiota kengänpohjan tekniikkaan.

– Maiharityyppiset kengät menevät kymmenen asteen pakkasella kivikoviksi ja alkavat luistaa. Kitkarenkaissa käytettävä lamellitekniikka purisi todella hyvin jäähän, jos sitä käytettäisiin kengissäkin. Icebugeissa on se huono puoli, että nasta repii kaikki pinnat, Hoffren pohtii.

Ainot ja Reinot -yhtiön mukaan kitkapohja olisi mahdollista laittaa aamutohvelinkin pohjaan. Markkinointi pitäisi silti miettiä tarkkaan.

– Rakennusmiehilläkin on käytössään kitkapohjaisia kenkiä. Mutta ei tohveleita voisi silti välttämättä suositella jäällä käytettäviksi, vaikka niissä olisikin tukevampi pohja. Tätä pitääkin selvittää tarkemmin, Huhtinen innostuu.

Nastapohjia tohveleihin on jo kokeiltu.

– Valmistimme kerran eräälle äijäporukalle nastapohjaiset Reinot, koska he halusivat päästä saunasta jäisiä pitkospuita pitkin avantoon.