Kelien sahaaminen iso haaste teiden kunnossapidolle – "Välillä hiekoitusautokaan ei pääse perille"

Lämpötilojen nopea vaihtelu yhdistettynä runsaisiin sateisiin pitää teiden kunnossapitäjät kiireisinä.

liikenne
Matti Sihvonen vastaa teiden talvikunnossapidosta Mikkelin ympäristössä.
Matti Sihvonen.Petri Vironen / Yle

Työmaallikkö Matti Sihvosen puhelin pirahti perjantain vastaisena yönä kolmen aikoihin. Sihvonen vastaa työmaasta, joka käsittää 5-tietä lähes sata kilometriä ja useita satoja kilometrejä alempaa tieverkkoa Mikkelin ympäristössä.

Aamuyön tunnit olivat rauhallisia, mutta kuuden aikoihin tilanne muuttui äkillisesti.

– Sade muuttui yllättäen vedeksi, joka jäätyi hetkessä teiden pinnoilla, Lämpötila oli plussan puolella, mutta tien pinnalla oli pakkasta. Ehdittiin kuitenkin suolata ennen kuin vahinkoja pääsi syntymään, Matti Sihvonen kertoo.

Olosuhteet vaihtelevat lyhyelläkin matkalla. Mikkelin pohjoispuolella sade tuli lumena ja teiden pinnat säilyivät sulana.

Kuukaudessa tapahtunut paljon

Alkutalvi on ollut kunnossapitäjille muutamaan aiempaan verrattuna työläs. Lämpötila on vaihdellut plussan puolelta napakkaan pakkaseen ja päivänvastoin. Marraskuun alkupuolella sataneet lumet sulivat väillä kokonaan pois. Talven toiset lumet näyttäisivät pysyvän ainakin toistaiseksi.

– Tämä kaikki tapahtui kuukauden sisään. Se, että sataa lunta marraskuussa, ei ole kenellekään yllätys, mutta näin nopea vaihtelu on harvinaisempaa, Matti Sihvonen kertoo.

Mikkelin alueurakkaan kuuluu lähes sata kilometriä viitostietä maakunnan rajalta Juvan Siikakoskelle. Lisäksi hoidossa on alempaa tieverkkoa Lappeenrannan, Jyväskylän ja Pieksämäen suuntaan.

– Ehkä haastavin on tilanne ollut alemmalla tieverkolla, jossa pinta on päässyt välillä jäätymään. Hiekkaa on kulunut reippaasti.

– On ollut välillä niin liukasta, ettei hiekoitusautokaan ole päässyt perille saakka.

Aikainen talvi aikoihin

YIT Rakennuksen teiden kunnossapitourakoista Etelä- ja Itä-Suomessa vastaava kunnossapitopäällikkö Timo Paavilainen arvioi, että ns. lähtöjä oli marraskuussa 20-30 alueesta riippuen. Määrä on reilusti enemmän kuin kahtena edellisvuonna.

– Käytännössä se oli aurausta, suolausta ja hiekoitusta.

– Saatiin pitkästä aikaa aikainen talvi. Haastavia kelejä on ollut, mutta niihin reagoidaan tilanteen mukaan, Paavilainen kuvaa.

YIT Rakennus on kasvattanut markkinaosuuttaan teiden kunnossapidossa. Yhtiö on 26 prosentin markkinaosuudella toiseksi suurin Destian jälkeen.