"Kotimaista käytetään, jos vain pystytään" – vaatteiden alkuperä on ostajalle entistä tärkeämpää

Vaatteiden alkuperästä, ekologisuudesta ja eettisyydestä on tullut pienille yrityksille kilpailuvaltti. Uusia kotimaisia vaatemerkkejä ei kuitenkaan saa joka kaupasta.

tekstiilit
Kati Kraemer ja Laura Kemppainen
Kati Kraemer ja hänen siskonsa Laura Kemppainen tekevät KatiK designin yksilölliset vaatteet Varkaudessa. Varsinaisesta sarjatuotannosta vastaa Kiteen tekstiilitehdas.Antti Karhunen / Yle

Paapii, PikkuBo, Sarah Design ja KatiK design ovat esimerkkejä uusista kotimaisista vaatemerkeistä, jotka ovat viime vuosien aikana tulleet vauhdilla markkinoille ja kuluttajien tietoisuuteen.

Kuopiolaisessa pop up -kaupassa lastenvaatteita myyvän Saija Vartiaisen mukaan ostajia kiinnostaa erityisesti se, missä ja miten vaatteet on tehty ja kuinka eettisiä ne ovat.

– Kuluttajat tietävät entistä enemmän. He ovat tosi tarkkoja siitä, mitä ostavat ja mitä pukevat – ja mitä he haluavat tällä hetkellä tukea.

Vartiaisella on muutaman viikon ajan myynnissä kahdeksan uutta kotimaista vaatemerkkiä. Niistä osa on tuttuja kuopiolaiselle Inka Hämysen ja Janne Hämäläisen kolmen lapsen perheelle.

– Kotimaisuus on yksi valintakriteereistä. Sitä käytetään, jos vain pystytään, Inka Hämynen kiteyttää.

Kuka haluaisi pukea esimerkiksi vauvalle myrkkyjä päälle?

Kati Kraemer

"Kuviot omasta elämästä"

Yksi uusista vaatemerkeistä on KatiK design, jonka vaatteet suunnitellaan ja osin jopa painetaan käsityönä Varkaudessa. Vaatteiden värikkäät kuviot ovat peräisin yhden ja saman naisen päästä.

– Ideat tulevat omasta elämästä, lasten kanssa tekemisestä ja luonnosta, kertoo yrityksen perustaja Kati Kraemer.

Suunnittelijan henkilöllisyyden ohella monelle on olennaista tietää vaatteisiin käytetyn kankaan laatu ja alkuperä. Kraemerin mukaan luomupuuvilla on tässä suhteessa ongelmatonta materiaalia.

– Kankaan alkuperä tiedetään täsmälleen: mistä se tulee ja mitä siihen on käytetty.

Arvokas sertifikaatti

Luomukuituisille tekstiileille on muutama vuosi sitten kehitetty oma maailmanlaajuinen sertifikaatti: GOTS. Lyhenne tulee englanninkielisistä sanoista Global Organic Textile Standard. Kyseessä on sertifikaatti, jossa kiinnitetään huomiota erityisesti puuvillan tuotannon ympäristövaatimuksiin.

Kati Kraemerin yritykseltä tällainen sertifikaatti puuttuu, vaikka yrittäjän mukaan hänen käyttämänsä kankaat sinällään täyttävät sertifikaatin kaikki vaatimukset.

– Me olemme pieni yritys ja käyttöoikeus siihen sanaan maksaa kymmeniä tuhansia euroja, Kraemer huokaa.

Sertifioidun materiaalin sijasta hän puhuu mieluummin luomupuuvillasta.

– Siinä ei ole käytetty kemikaaleja eikä myrkkyjä, joten se on ihmiselle oikeasti turvallisempaa. Kuka haluaisi pukea esimerkiksi vauvalle myrkkyjä päälle, hän heittää.

Kuluttajat ovat tosi tarkkoja siitä, mitä ostavat ja mitä pukevat – ja mitä he haluavat tällä hetkellä tukea.

Saija Vartiainen

Suunnittelu ja ompelu tekevät tuotteesta kotimaisen

Luomupuuvillakangas tuodaan Suomeen pääasiassa Puolasta ja Baltiasta. Luomupuuvillasta valmistetut vaatteet katsotaan kuitenkin kotimaisiksi, sillä suunnittelu, kuviointi ja ompelu tapahtuu Suomessa.

Vaatteet myydään tyypillisesti verkkokaupassa ja eri paikkakunnilla väliaikaisesti toimivissa pop up -myymälöissä. Kilpailu alalla on kovaa, sillä tuotteissa ovat sekä kysyntä että kate kohdallaan.

Kati Kraemerin yritys on ollut toiminnassa vasta pari vuotta, mutta liikevaihto on jo nyt runsaat 200 000 euroa. Se ei ole nousukiitoon päässeen yrittäjän mielestä vielä tarpeeksi.

– Tavoitteet ovat korkeammalla, hän nauraa.

Yle Uutiset on selvittänyt maailmalla myytävien puuvillavaatteiden alkuperää laajemmin jutussa Pakkotyöläiset keräävät valkoista kultaa Uzbekistanin pelloilla – Osa puuvillasta voi päätyä Suomessa myytäviin vaatteisiin.

Korjaus 13.12.2016: Uusien kotimaisten vaatemerkkien luettelosta on poistettu Käpynen, joka on kangasverkkokauppa.