Mediamoguli Murdoch teki taas ostotarjouksen maksutelevisioyhtiö Skysta

Kaupan myötä 21st Century Fox saisi laajemman jakelun ohjelmilleen Euroopassa. Rupert Murdochin yhtiö yritti vallata Skyn jo viisi vuotta sitten.

media-ala
Sky Newsin tunnus yhtiön toimipisteessä Osterleyssä, Lontoossa.
Sky Newsin tunnus yhtiön toimipisteessä Osterleyssä, Lontoossa.Facundo Arrizabalaga / EPA

Mediamoguli Rupert Murdochin omistama Twenty-First Century Fox haluaa ostaa kokonaan brittiläisen maksutelevisioyhtiö Skyn.

Yhtiö on tunnettu Sky Newsista ja urheiluohjelmistaan.

Twenty-First Century Fox on tehnyt alustavan ostotarjouksen Skyn lopuista osakkeista. Murdochin yhtiö omistaa tällä hetkellä 39 prosenttia Skysta.

Rupert Murdoch.
Rupert Murdoch.AOP

Rupertin poika, tv-yhtiö Foxin toimitusjohtaja James Murdoch nimitettiin Skyn hallituksen puheenjohtajaksi aiemmin tänä vuonna, mikä kasvatti spekulaatioita mahdollisesta ostotarjouksesta. Foxin mukaan Skyn johto aikoo suosittaa 11,2 miljardiin puntaan (noin 14 miljardiin dollariin) nousevan ostotarjouksen hyväksymistä.

Skylla on asiakkaana 22 miljoonaa kotitaloutta Isossa-Britanniassa, Irlannissa, Itävallassa, Saksassa ja Italiassa. Kaupan myötä Twenty-First Century Fox saisi laajemman jakelualustan ohjelmilleen Euroopassa.

Murdoch yritti jo viisi vuotta sitten saada Skyn hallintaansa, mutta tuolloin valtaus typistyi News Corporation omistamien lehtien puhelinurkintaskandaaliin. Twenty-First Century Fox on osa Rupert Murdochin News Corporation mediaimperiumia.

Kauppa on osa media-alan kehitystä, jossa sisällöntuotanto yhdistetään jakeluun. Yhdysvaltalainen puhelinjätti AT&T teki ostotarjouksen maailman kolmanneksi suurimmasta media-yhtiö Time Warnerista aiemmin tänä vuonna.

Britannian EU-ero Brexit on myös heikentänyt punnan arvoa, mikä on tehnyt brittiläisten yhtiöiden ostamisesta ulkomaisille yrityksille aiempaa houkuttelevampaa.

Lähteet: AFP, AP, Reuters