1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotka

Hietasen ja Haminan tullitoimipisteiden tarve puntariin – asiakkaat huolissaan muutoksesta

Kotkan Hietasen ja Haminan tullitoimipaikkojen tarvetta kartoitetaan parhaillaan. Tulli-ilmoituksista jo valtaosa tehdään sähköisesti, minkä vuoksi asiakaspalvelupaikkoja on karsittu viime vuosina tiuhaan.

Toimipaikkojen lopettamisen lisäksi Tulli suunnittelee lomauttavansa ensi vuoden aikana portaittain koko henkilöstönsä. Kuva: Niko Mannonen / Yle

Tulli selvittää parhaillaan Kotkan Hietasen toimipisteen sekä Haminan tullin palveluntarvetta. Molemmat toimipisteet ovat lopettamisuhan alla. Ennen päätöksiä Tulli kiertää kuulemassa asiakkaitaan.

Suunnitelmat ovat herättäneet huolta.

– Kotkan ja Haminan seudun asiakkaat ovat olleet huolissaan, mutta niin on oltu muillakin paikkakunnilla. Ihmisiä huolettaa, kuinka homma hoidetaan jatkossa, sanoo asiakaspalvelupäällikkö Sari Bjong.

Paikkakunnilla, joilla toimipaikkoja on vähennetty, vaihtoehtoiset asiointitavat on Bjongin mukaan omaksuttu lopulta hyvin. Tulli on ottanut aktiivisesti käyttöön sähköisiä palveluita, joilla on voitu korvata Tullin toimipisteissä asiointia.

"Vaatii ylimääräistä työtä"

Tullin asiakaspalveluille nähtäisiin Kymenlaaksossa tarvetta jatkossakin.

– Kaikkihan onnistuu. Mutta se vaatii ylimääräistä työtä, sanoo HaminaKotkan Sataman liikennejohtaja Markku Koskinen.

Mussalon tullin jääminen Kotkaan ei Koskisen mukaan riittäisi. Hietasen toimipaikan lopettaminen aiheuttaisi ylimääräistä kulkemista satamasta tullauspaikalle.

– Hietasen tullilla hoidetaan ro-ro-alusliikenne, Mussalossa etupäässä konttialusliikenne. Liikennemäärien takia liikennöintiä on pakko jakaa eri satamien välillä.

Koskisen mukaan joissain tapauksissa esimerkiksi Venäjälle matkaava rekka joutuisi kiertämään Mussalon tullin sataman kautta, jos sen pitäisi purkaa lasti Hietasen puolella.

Koskinen näkee muutoksessa myös turvallisuusriskin.

– Turvallisuusvalvonta heikkenee, kun paikanpäällä ei ole ketään ja kaikki tapahtuu sähköisesti.

Kymenlaakson kauppakamari vetosi kesällä Kotkan ja Haminan tullien säilyttämiseksi. Kauppakamarin mukaan HaminaKotka-sataman kilpailukyky kärsisi Baltiaan ja Venäjään nähden, jos tullitoimintoja lopetettaisiin.

Kotkan Mussalon tullin jatko punnitaan vuonna 2019

Päätös Kymenlaakson toimipisteiden lopettamisesta voisi toteutuessaan tapahtua aikaisintaan keväällä. Kotkan tulli pitää kuitenkin mahdollisena, että myös osa-aikainen aukiolo voisi tulla huomioon.

Lakkautusuhka koskee sekä Hietasen että Haminan kohdalla hieman yli kymmentä työntekijää. Esimerkiksi Haminasta on jo aiemmin siirtynyt työntekijöitä Vaalimaalle tullille töihin.

Tulli-ilmoituksista jo valtaosa tehdään sähköisesti. Viennissä lähes kaikki tapahtuu netin välityksellä, tuonnistakin jo yli 80 prosenttia.

Tullin toimipisteiden asiakasmäärät ovat vähentyneet, mikä on yksi syy lopettamisille. Esimerkiksi Kotkan Hietasen tullilla on joulukuussa asioinut keskimäärin yhdestä viiteentoista asiakasta päivää kohden. Asiakkaat tulevat paikan päälle yksittäisten asioiden takia.

– Esimerkiksi viennissä saatetaan tarvita alkuperätodistukseen leima. Tai palvelua erilaisissa lupakäytännöissä, joita ei ole vielä muutettu sähköisiksi, sanoo Kotkan tullin päällikkö Anna-Liisa Mäkelä.

Tullin asiakaspalvelu jatkaisi Kotkan Mussalossa edelleen, vaikka Hietasen ja Haminan toimipisteet lakkautettaisiinkin. Ainakin toistaiseksi.

– Asiakaspalvelun tarpeesta täytyy tehdä selvitys vuoden 2019 aikana. Jos asiakaspalvelu Mussalossa pystytään lakkauttamaan, se varmaan tehdään, sanoo Tullin asiakaspalvelupäällikkö Sari Bjong.

Työntekijöille korvaavia toimia itärajan ylityspaikoilta

Tällä hetkellä Itä-Suomessa toimii Kotkan ja Haminan tullien lisäksi itärajan rajanylityspaikat Vaalimaa ja Nuijamaa, sekä Imatran, Niiralan ja Parikkalan tullitoimipaikat.

Tulli on lakkauttanut 16 paikkakunnalla asiakaspalvelupisteitään vuoden 2014 jälkeen, jolloin se aloitti selvittämään henkilökohtaisen asiakaspalvelun tarvetta eri toimipaikoissa. Toimintaa on nyt jäljellä reilulla 30 paikkakunnalla.

Useat pohjoisen ja itärajan rajanylityspaikat jatkavat palveluaan ympäri vuorokauden. Lappeenrannassa ja Kouvolassa asiakaspalvelut lakkautettiin vuoden 2015 alusta.

– Henkilöstöä siirrettiin itärajan isoihin rajanylityspaikkoihin, lähinnä Nuijamaan tulliin ja Imatran tulliin, missä oli resurssivajausta, sanoo Bjong.

Sama käytäntö voisi toimia Kotkan ja Haminankin kohdalla. Tulli ei ole voinut vuosiin rekrytoida talon ulkopuolelta uusia työntekijöitä.