Lasku katoaa matkalla – kuka maksaa kulut?

Kuluttajat ovat viime aikoina suivaantuneet postin hitauteen ja epäluotettavuuteen. Kuka maksaa viulut, jos lasku katoaa tai tulee viikkoja myöhässä?

Postin kirjepalvelut
Lasku
Anssi Leppänen / Yle

Kaikki suomalaiset eivät suinkaan ole vielä siirtyneet e-laskuun, vaan haluavat kotiinsa paperisen version. Entä, jos lasku makaa matkallaan reippaasti yli eräpäivän tai ei tule perille ollenkaan? Kumpi maksaa mahdolliset myöhästymiskulut, kuluttaja vai Posti?

– Postilain vastuupykälissä sanotaan selkeästi, että postiyritys vastaa vahingosta, joka aiheutuu postin viivästymisestä, katoamisesta tai vahingoittumisesta. Jos kirjepostilla tuleva lasku katoaa tai tulee myöhässä, Postin vastuu on maksimissaan 50 euroa, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Juha Jokinen.

Jokinen neuvoo pelaamaan varman päälle. Kuluttajan kannattaa ensin maksaa lasku mahdollisine lisäkuluineen ja yrittää sitten karhuta myöhästymisestä aiheutuneet kulut Postilta.

Näyttö ongelmana

Lakimies Juha Jokisen mukaan näyttää siltä, että kuluttajan on välillä vaikea näyttää toteen, että kirje on matkalla kadonnut.

Siinä on sana toisen sanaa vastaan. Posti ei seuraa kirjelähetyksiä ja kuluttajan pitäisi pystyä todistamaan katoamisväite.

Lakimies Juha Jokinen, Kilpailu- ja kuluttajavirasto

– Siinä on sana toisen sanaa vastaan. Posti ei seuraa kirjelähetyksiä ja kuluttajan pitäisi pystyä todistamaan katoamisväite.

Jos kuluttaja on valittanut Kuluttajariitalautakunnalle, lautakunta kuulee molempia osapuolia.

– Mielestäni Posti melko helposti myöntää, jos esimerkiksi paketti on matkalla kadonnut. Riitatilanteessa ratkaisee, että laskuttavalla yrityksellä on näyttöä siitä, että se on lähettänyt kuluttajalle laskun, sanoo Kuluttajariitalautakunnan varapuheenjohtaja Päivi Korpiola.

Lakimies Juha Jokisen mielestä kuluttajilla on syytä miettiä Postin korvausvelvollisuutta, jos samalla alueella käy monelle niin, että postia katoaa tai myöhästyy.

Yritys ei saa heti periä lisäkuluja

Laskun varsinaista maksuaikaa ei ole määritelty laissa. Perintälaki kuitenkin määrää, että yritys voi lähettää ensimmäisen maksullisen muistutuksen aikaisintaan 14 päivän kuluttua laskun eräpäivästä.

Jos laskun maksaminen edelleen venähtää, velkoja voi lähettää seuraavan maksullisen muistutuksen asiakkaalle aikaisintaan 14 päivän kuluttua edellisen muistutuksen lähettämisestä

Tämän jälkeen saatavien karhuaminen siirtyy yleensä perintätoimistolle.