Kela käynnistää 2. päivä tammikuuta uudenlaisen etäpalvelun. Palvelussa yhdistyvät internetin videopuhelun kautta tapahtuva etäasiointi ja viittomakielen etätulkkaus.
Palvelu on käytettävissä yleensä arkisin kello 8 – 16. Sen käyttämistä varten ei tarvitse anoa erillistä päätöstä. Asiakas voi käyttää omaa älypuhelinta, tablettia tai tietokonetta, kunhan käyttöjärjestelmänä on Windows tai Android.
– Asiakas voi käyttää omia laitteita, mutta jos hänellä ei ole palveluun soveltuvaa laitetta, niin hän voi sellaista Kelalta hakea, kertoo suunnittelija Hanna Hyytiäinen-Sederholm Kelasta.
Palvelut samassa kanavassa – tietoturvasta huolehditaan
Paitsi varsinaista tulkkausta, voi etäpalvelussa hoitaa muitakin tulkkauspalveluun liittyviä asioita. Tätä ennen palvelut olivat erilliset.
– Uudessa palvelussa pyritään tarjoamaan monipuolisempaa palvelua antamalla sekä tulkkausta että asiointia tässä samassa palvelukanavassa, kenties yhden yhteydenoton aikana. Palvelu on hyvin helppokäyttöinen: asiakas menee kela.fi/kuvayhteys -sivulle ja sieltä valitsee "käynnistä yhteys" -linkin ja sitten yhteys viittomakieliselle palveluneuvojalle aukeaa, Hyytiäinen-Sederholm selvittää.
Hyytiäinen-Sederholm vakuuttaa, että uusi etäpalvelu on varmatoiminen ja myös tietoturvallisuus on kunnossa.
– Ilman muuta yhteys on tietoturvallinen, suojattu ja myös työskentelyolosuhteet vammaisten tulkkauspalvelukeskuksessa ovat laadukkaat ja tietoturvalliset ja studio-olosuhteissa tehdään tätä työtä.