1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. nopeusrajoitukset

Tampere haluaa suitsia liikennettä – asuinalueiden nopeudeksi tulossa 30 km/h

Uusi nopeusrajoitus on tulossa asuinalueille, pääkaduilla säilyvät nykyiset nopeusrajoitukset.

Kuva: Sini Ojanperä / Yle

Jos kolmas kerta toden sanoo, niin 30 km/h -nopeusrajoitukset tulevat Tampereelle. Tiistaina kokoontuva yhdyskuntalautakunta saa aluenopeusrajoituksen muutosesityksen jo kolmatta kertaa pöydälleen.

Uusi 30 km/h -nopeusrajoitus on tulossa asuinalueille, pääkaduilla säilyvät nykyiset nopeusrajoitukset.

Päätös ajonopeuksien laskemisesta on venynyt, koska asiassa on haluttu kuulla asiantuntijoita ja kaupunkilaisia. Esityksestä saatiin yhteensä 29 lausuntoa.

– Varsinkin koulujen suunnalta tuli viestiä, että ajatus on kannatettava, sanoo suunnittelupäällikkö Ari Vandell.

Omakotiyhdistysten lausunnoista kahdeksassa puollettiin muutosta. Kolme yhdistystä vastusti muutosta tai suhtautui siihen varauksellisesti.

Matka-ajat pidentyvät vain vähän

Kaupunkilaisia on närästänyt etenkin epäilyt matka-aikojen pidentymisestä, jos nopeutta lasketaan. Esityksen mukaan nopeuksien alentaminen ei kuitenkaan pidennä matka-aikoja merkittävästi.

– Asuinalueilla ajetaan keskimäärin alle kilometrin matkoja. Jos nopeus lasketaan 40 kilometristä 30 kilometriin tunnissa, sillä on matka-aikaan noin 20 sekunnin vaikutus.

Yrityselämään muutoksella ei ole isoja vaikutuksia, sillä se ei pääsääntöisesti koske teollisuusalueita eikä nopeuden alennuksia tule keskeisten yrityskuljetusten reiteille. Kartta suunnitelluista nopeusrajoituksista on yhdyskuntalautakunnan esityslistan liitteenä. Esityksen löydät täältä (siirryt toiseen palveluun).

Muutos on tarkoitus tehdä alue kerrallaan ja kaikessa rauhassa, 4-5 vuoden aikana. Nopeusrajoituksen tueksi tarvitaan muitakin hidastusratkaisuja. Esimerkiksi alueelle saapuminen voidaan osoittaan katuun tehtävällä korotuksella ja ajoratamerkinnöillä.

30 kilometrin rajoituksesta on saatu hyviä kokemuksia mm. Helsingissä. Euroopan parlamentti on suosittanut, että 30 km/h nopeusrajoitus otettaisiin käyttöön asuinalueilla ja yksikaistaisilla teillä, joilla ei ole erillistä kevyenliikenteen väylää.