Veljesten saunan lauteilla syntynyt bisnesidea lähti lentoon – nyt pesulakonseptia viedään Britanniaan

Kokkolalaislähtöisen yrityksen tavoitteena on avata itsepalvelupesula Lontooseen ensi kesänä.

Pesulatoiminta
Reijo Meriläinen ripustaa mattoja kuivumaan.
Reijo Meriläinen ripustaa mattoja kuivumaan 24 Pesulan tiloissa Kokkolassa.Kalle Niskala / Yle

24 Pesulan toimitusjohtaja Asko Nevala kertoo idean itsepalvelupesulasta syntyneen veljesten saunareissulla – saunan lauteilla. Rahaa tarvittiin autourheiluharrastuksen rahoittamiseen ja miehet päättivät perustaa itsepalvelupesulan.

Alkuun veljekset miettivät useita eri toimialoja. Itsepalvelupesula kuitenkin valikoitui alaksi, koska siinä bisneksessä ei ollut tapahtunut aikoihin mitään uutta.

Kun Suomessa toiminnalla on mahdollisuus saada 10 miljoonan euron liikevaihto, on Britanniasta mahdollisuus saada 100 miljoonaa.

Asko Nevala

Suomessa 12 pisteessä toimivan ketjun 13. toimipaikka avataan joulukuussa Helsingin keskustaan.

– Pesula tehdään meidän omissa tuotantotiloissa ja siirretään kokonaisena toimintapaikalle. Itse perustamisvaihe vie vain päivän pari, Asko Nevala sanoo.

Lontoossa pyykätään pilottipesu ensi kesänä

Nyt toimitusjohtaja Nevalan katse on kohti brittimarkkinoita. Saarivaltio valloitetaan 200–600 itsepalvelupesulalla. Pilottipesut pyykätään Lontoossa ensi kesänä.

– Neuvottelut kahden ison kauppaketjun kanssa ovat jo pidemmällä. Britanniaa on tutkittu tarkkaan. Kun Suomessa voi kerätä 10 miljoonan euron liikevaihdon, Britanniasta on mahdollisuus saada 100 miljoonaa, Asko Nevala tietää.

Brittimarkkinoiden toiminta suunnitellaan ja johdetaan Kokkolasta, Tampereelta ja Helsingistä.

Pesulaketjulla on pisteitä näiden paikkakuntien lisäksi myös Hämeenlinnassa, Turussa ja Raisiossa sekä Ylöjärvellä että Pirkkalassa.

Enää ei lähdetä erikseen pesemään pyykkiä vaan tehdään se ostosten lomassa, hyödynnetään odotusaika.

Asko Nevala

Asiakashankinta on Suomessakin Nevalan mukaan vasta alussa, mutta hyvältä näyttää.

– Liikevaihto on noussut viimeisen kahden vuoden aikana 170 prosenttia.

Odotteluaika hyödynnetään kaupassa

– Tuomme pesulapalvelut asiakkaan normaaliin arkeen, kauppakeskukseen tai kauppareissun varrelle. Enää ei lähdetä erikseen pesemään pyykkiä vaan tehdään se ostosten lomassa, hyödynnetään odotusaika, perustelee toimitusjohtaja.

Käytännössä asiakas täyttää koneen ja valitsee ohjelman eli sopivan lämpötilan. Pesuprosessi käynnistyy maksusta, jolloin pesuaineet ja muut säädöt tulevat automaattisesti.

– Matonkuivauksen olemme säätäneet 24 tuntiin, normaalin ihmisen rytmiin. Ihmiset ovat tottuneet menemään tiettyyn aikaan johonkin, ja seuraavana päivänä samaan aikaan taas samaan suuntaan, vaikka töihin. Pesuohjelma taas on puolen tunnin eli ostosreissun mittainen.

Jutusta on 27.12. klo 8.15 poistettu maininta pesuloiden aukioloajoista.