Junayhteys Suomesta Kiinaan nopeuttaa kuljetuksia monella päivällä

Idän kuljetuskäytävän ensimmäisen testijunan on määrä saapua Kiinasta Kouvolaan ensi vuoden alkupuolella. Myös säännöllinen liikenne alkanee jo ensi vuonna.

Kouvola
Kouvolan ratapiha.
Kouvolan ratapiha.Raine Martikainen / Yle

Entistä selvästi nopeammat raidekuljetukset Suomen, Venäjän ja Kazakstanin kautta Kiinaan ovat toteutumassa piakkoin.

Kouvola ja kolme muuta raideliikenteen suurta risteysasemaa Venäjällä ja Kiinassa ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimukset, ja ensimmäisen testijunan on määrä saapua Kiinasta Kouvolaan ensi vuoden alkupuolella.

Myös säännöllinen liikenne alkanee jo ensi vuonna. Tavoitteena on saada reitille vähintään kerran viikossa kulkeva konttijuna.

Niin sanottu idän kuljetuskäytävä on viisi kertaa nopeampi kuin laivakuljetus ja selvästi edullisempi kuin lentokuljetus. Kouvolan kautta junamatka esimerkiksi Saksan Hampurista Kiinan Zhengzhouhun lyhenee 2 000 kilometriä ja nopeutuu neljällä päivällä.

Monet suomalaiset vientiyritykset odottavat idän kuljetuskäytävän avautumista.

– Kouvolassa on kaikki valmiina kuljetuskäytävän käynnistämiseksi. Alueet, lastinkäsittely ja kuljetustekniset asiat ovat kunnossa, toteaa kehittämispäällikkö Simo Päivinen Kouvola Innovation Oy:stä.

Idän kuljetuskäytävä tarjoaa esimerkiksi Pohjoismaille ja Pohjois-Euroopalle mahdollisuuden reitin hyödyntämiseen. EU pitää Eurooppa-Aasia-reittiä tärkeänä.