Hämeenlinna harkitsee työmaiden tarkastusten kiristämistä betoniongelmien takia

Betonin lujuusongelmien takia Liikennevirasto tarkastaa vuoden 2010 jälkeen rakennettuja kohteita. Hämeenlinnassa uusia siltakohteita ovat Paasikiventien, Lukiokadun ja Pälkäneentien sillat sekä Goodmanin moottoritien ylittävä tunneli. Kaupungin rakennusvalvonta harkitsee tiukempaa linjaa muiden suurten betonityömaiden kohdalla.

betoniteollisuus
Moottoritietunneli Hämeenlinnassa.
Moottoritietunnelin päällä sijaitsee kauppakeskus Goodman Hämeenlinnassa. Laura Hossi / Yle

Betonivaluissa ilmenneiden ongelmien takia Liikennevirasto tarkistuttaa parhaillaan satunnaisesti parikymmentä uudehkoa siltakohdetta eri puolelta Suomea. Hämeenlinnassa viime vuosina valmistuneita suuria betonityökohteita ovat olleet kaupunkimoottoritien ylittävät Paasikiventien ja Lukionkadun sillat, tavaratalo Goodmanin alitse kulkeva tunneli ja Pälkäneentien uusittu rautatiesilta. Hämeenlinna ei kuitenkaan ole mukana Liikenneviraston pistokokeissa.

Hämeenlinnan johtava rakennustarkastaja Timo Lehtinen sanoo, että nyt julki tulleet ongelmat betonin kanssa ovat tulleet yllätyksenä.

– Hiukan yllättävä kuvio sinänsä. Betonirakentaminen tuntui olevan ala, joka on hyvinkin hanskassa. Kyseessä voi olla suurempien lujuusluokkien käytön lisääntyminen, mikä on puolestaan kasvattanut lisäaineiden käyttöä. Ilmeisesti joissakin kohteissa ongelmaksi on paljastunut se, että näiden lisäaineiden käytöstä erikseen ja yhdessä ei ole ollut tarpeeksi tietoa.

Hämeenlinnakeskuksen tunneli
Goodmanin moottoritien ylittävä tunneli kiinnostanee myös Liikennevirastoa.Miki Wallenius / Yle

Betonin lujuusongelmat tulivat alun perin esille Turussa sairaalatyömaan laadunvalvonnassa. Ongelmia epäiltiin ensin olevan työmaa-olosuhteissa, mutta betonielementit olikin tehty Ruduksen tehtaalla optimiolosuhteissa. Nyt esimerkiksi Tukes on ryhtynyt tarkastamaan betoninvalmistuksen toimintaketjua sekä ottanut tutkittavakseen lisää kohteita.

Silloissa betoni joutuu lisärasitukselle esimerkiksi tiesuolan ja pakkasen takia. Esimerkiksi Kemijärvellä päädyttiin tarkastuksen jälkeen miltei valmiin sillan purkuun. Timo Lehtinen sanoo, että vaativien olosuhteiden takia betoni joudutaan lisähuokoistamaan, eli siihen lisätään ilmakuplia jotta valmis silta kestäisi paremmin rasitukset.

– Kemijärvellä syynä oli betonin ja lisäaineiden yhteisvaikutus, jossa ilmaa tuli betoniin enemmän kuin piti. Tiivistymisongelmien lisäksi kävi ilmi, että betonista puuttui myös lujuutta.

– Pikkuisen on sellainen kutina, ettei kaikkien betoniin laitettavien lisäaineiden yhteistoiminnasta keskenään ole täysin selkeää tietoa.

Lisätarkastuksia Hämeenlinnan suurille betonityömaille?

Ympäristöministeriöltä on nyt tullut kaupunkien rakennusvalvonnoille tiedote, jossa puututaan betoniongelmiin.

– Tämä kohdistuu lähinnä siihen, mitkä meidän mahdollisuutemme ovat rakentamisen aikana puuttua tähän tilanteeseen. Pääkaupunkiseudulla on otettu käyttöön tiukennettu valvontamenettely, joka koskee isojen rakennuskohteiden paikallaan valettuja betonirakenteita.

Hämeenlinnassa mietitäänkin nyt pääkaupunkiseudun linjauksen jälkeen sitä, miten suurempiin hankkeisiin suhtaudutaan jatkossa. Lehtinen sanoo, että mahdollisuudet linjan tiukennukseen pääkaupunkiseudun mukaan ovat olemassa myös Hämeenlinnassa.

– Meillä ei rakentaminen ole niin massiivista eikä hankkeet ole niin isoja, mutta suuremmilla työmailla paikallaanvaluja täytyy nyt miettiä tarkemmin, sanoo Lehtinen.

Betoniongelmaa ei näe päällepäin

Hämeenlinnan johtava rakennustarkastaja Timo Lehtinen sanoo, että Liikennevirastolla riittäisi Hämeenlinnan silloissa tarkastettavaa.

– Betoniongelmaa ei päällepäin näe, vaan se pitää tarkemmin tutkia, sanoo Lehtinen.

Liikennevirasto vastaa kaikista valtion omistamista silloista. Nyt tekeillä olevien pistokokeiden tulosten tultua päätetään mahdollisista jatkotoimenpiteistä.

– Ilmoitamme heti, jos ihmisten pitää olla huolissaan siltojen kantavuudesta, sanoo Liikenneviraston silta-asiantuntija Jani Meriläinen sähköpostissaan.