Kuopion päätös panna rahahanat kiinni Juice-elokuvalta herättää kritiikkiä: "Elokuva olisi maksanut itsensä takaisin"

Kuopio eväsi 60 000 euron tuen Juice-elokuvalle. Teos olisi voinut olla kannattava sijoitus kaupungille, sillä elokuvat kestävät hyvin aikaa.

Juice Leskinen
Juice Leskinen laulaa keikalla
Mika Kanerva / Yle

Juice Leskisen elämäkerran kirjoittanut nilsiäläinen Antti Heikkinen on pettynyt kaupungin päätökseen evätä Juice-elokuvan 60 000 euron tuki. Kuopion kaupunginhallitus torppasi tuotantotuen maanantaina äänin 6–5.

Kun terveyspalveluista säästetään, on kulttuuriin panostamisen kynnys entistä korkeampi.

– Ymmärrän tavallaan sen, että kulttuuriin ei uskalleta nyt sijoittaa. En kuitenkaan usko, että tämä 60 000 näkyisi missään seuraavalla kerralla, kun yritän saada lasta korvatulehduksen takia lääkäriin, Heikkinen huomauttaa.

Heikkisen mielestä elokuva on sijoitus. Pohjanmaalla ja Lapissa kuvataan huomattavasti enemmän elokuvia, joiden kautta kuvauspaikat jäävät ihmisten mieleen.

– Voi olla, että tämä elokuva olisi maksanut itsensä takaisin. Itä-Suomea ei ole juurikaan elokuvissa näkynyt, Heikkinen toteaa.

Elokuva on taidemuotona kestävä, sillä elokuvia katsotaan vuosikymmeniä.

Wille Markkanen

Myös Kuopio-Tahkon markkinoinnin toimitusjohtajan Wille Markkasen mielestä elokuva olisi ollut hyvä sijoituskohde kaupungille.

– Kaupungin taloustilanne ei ole ollut helppo. Juice ja kaikki siihen liittyvä on hyödyksi Kuopion imagolle. Vaikka Juice on Juankoskelta, hänellä on vahvat siteet Kuopioon ja jopa Tahkoon, kommentoi.

Vaikka elokuvasta saatava hetkellinen hyöty on vaikeasti mitattavissa, sen pysyvä positiivinen vaikutus voi olla merkittävä.

– Parasta markkinointia on sellainen, mikä ei tule suoraan maksettuina mainoksina. Elokuva on taidemuotona kestävä, sillä elokuvia katsotaan vuosikymmeniä. Juice-elokuvaa tullaan varmasti katsomaan vuosia, Markkanen analysoi.

Positiivinen Juice-imago

Aiemmin Kuopion kaupunki on sijoittanut muun muassa Aku Louhimiehen 8-pallo-elokuvaan, jota kuvattiin Kuopiossa. Elokuvassa Kuopion näkyvyys oli kuitenkin hyvin vähäistä. 8-pallosta jäänyt huono kokemus oli esillä myös kaupunginhallituksessa, kun Juice-elokuvan rahoitusta puitiin.

8-pallo perustuu Marko Kilven rikosromaaniin ja Wille Markkanen uskoo, että elokuvan synkkä perussävy oli yksi syy epämieluisalle markkinointikokemukselle.

– Markkinointimielessä Juice olisi parempi aihe ja hänen musiikkinsa koskettaa suurta osaa suomalaisista, Markkanen kertoo.

60 000 on Markkasen mukaan suuri summa markkinointimielessä. Kuopio-Tahkon koko mediabudjetti ostetun median osalta on vuodessa noin 400 000 euroa.

– Toisaalta, jos ajatellaan elokuvaa monivuotisena investointina, niin se on täysin eri asia, Markkanen toteaa.

Juice-elokuvan kuvausten on tarkoitus alkaa loppukeväästä, mikäli Yellow Film saa Suomen elokuvasäätiöltä lopputalvesta myönteisen tukipäätöksen. Odotettu tukimäärä on noin 40 prosenttia elokuvan kustannuksista.