K-kauppiaat tuohtuivat: Posti jakanut mainoksia pahasti myöhässä

Posti on jakanut useiden K-Citymarketien mainoskirjeitä myöhässä viime viikkoina. Tarjoustavarat jäävät hyllyyn, kun asiakkaat eivät tiedä alennusmyynneistä.

posti
Postia jaetaan laatikkoon
Yle

Citymarketien mainoslehtiä ja yksittäisten K-kauppiaiden suoramainoksia on Ylen tietojen mukaan jaettu asiakkaille myöhässä eri puolilla Suomea. Näin ollen monien tuotteiden tarjouseriä on jäänyt kauppojen hyllyille.

Kauppias on saattanut tilata esimerkiksi kahvia kymmenen lavallista, joista vain yksi on käynyt kaupaksi.

– Kauppiaiden harmistus on ymmärrettävää, kun tuotteet eivät liiku, K-Citymarket-ketjun johtaja Johanna Kontio sanoo.

Hän ei täsmennä, missä päin Suomea jakeluviivästyksiä on ollut. Kauppiaat eivät halua tulla henkilöidyiksi, koska he haluavat sujuvaa yhteistyötä Postin kanssa tulevaisuudessakin. 25 Citymarketin tiloissa on myös Posti.

Mainoskirjeet ovat erittäin tärkeässä roolissa, kun kaupat kilpailevat asiakkaista. Niin kutsuttujen sisäänvetotuotteiden perusidea on, että tieto poikkeuksellisen houkuttelevan tuotteen tarjouksesta saavuttaa asiakkaan.

Etenkin hypermarketiin mennään mainosten perusteella

Asiakkaat ovat valittaneet K-kauppiaille, kun tarjous on jo mennyt ohitse heidän saadessaan mainoksen. Jotkut ovat saattaneet käydä marketissa huomaamatta, että jokin heille tärkeä tuote onkin ollut alennuksessa.

– On tuotteita, jotka houkuttelevat asiakkaita kauppaan todella tehokkaasti. Siksi meidän on äärimmäisen tärkeää saada tarjouslehdet perille ajoissa, Kontio selittää.

Suomalaisen kaupassakäynti on osittain jopa mainoksista riippuvaista: jos mainosviesti ei tule ajoissa, asiakas ei lähde kauppaan.

– Varsinkin hypermarkettiin lähdetään usein tarjouksen perässä, Kontio kertoo.

Posti: Miljoonia mainoksia viikossa

Postin jakeluongelmista on kerrottu viime aikoina julkisuudessa laajasti.

– Yksittäisten asiakkaiden tietoja emme voi kertoa, mutta sen voi sanoa, että meillä on ollut paikallisia ja alueellisia häiriöitä jonkin verran, Postin jakelujohtaja Juhani Vuola kommentoi. Hän ei myöskään kerro, onko yritysasiakkailta tullut korvausvaatimuksia jakelun myöhästymisistä.

– Kun jaamme miljoonia mainoksia viikossa ympäri Suomen, ja nyt joulun aikaan postia on käsittelemässä 17 000 ihmistä, niin valitettavasti jossakin kohdassa se ei aina onnistu, Vuola sanoo.

Vuolan mukaan Posti seuraa postinkulkua päivittäin ja ohjaa tarvittaessa lisää resursseja alueille, joilla on ongelmia. Tällaisia alueita on juuri nyt 10–15.