Ehdotus: Kuopion pääpaloaseman voisi purkaa ja rakentaa kolme pienempää tilalle

Kuopion ja Siilinjärven pääpaloasemat kärsivät sisäilmaongelmista ja Etelä-Kuopion aseman tilat ovat pelastuslaitoksen mielestä epäkäytännölliset.

Pohjois-Savo
Paloauto lähtee hälytykselle Kuopion paloasemalla.
Pertti Huotari / Yle

Pohjois-Savon pelastuslaitos toivoo muutoksia Kuopion ja Siilinjärven paloasemaverkostoon.

Syynä ovat nykyisten asemien sisäilmaongelmat ja kaupungin kasvu. Pelastuslaitoksen riskienhallintapäällikkö Paavo Tiitta sanoo, että Kuopion seudulle tarvittaisiin lähivuosina kokonaan uusi paloasema Vuorela-Toivala-alueen läheisyyteen. Tarvetta lisää Tiitan mielestä esimerkiksi Sorsasaloon suunniteltu havusellutehdas.

Myös aluehallintovirasto on kiinnittänyt tarkastuksessaan huomiota siihen, että kaikilla alueilla ei pysytä valtakunnallisissa tavoiteajoissa. 1-riskialueella pelastuslaitoksen on oltava paikalla ensimmäisellä yksiköllä kuudessa minuutissa hälytyksestä ja 2-riskialueella kymmenessä minuutissa hälytyksestä.

Kuopion seudulla ongelmia saavutettavuusajoissa on ollut 1-luokan riskiruuduilla (yhden neliökilometrin kokoisella alueella) mm. matkustajasataman tuntumassa, Männistössä ja Itkonniemessä sekä Kellolahdessa. Lisäksi toimintavalmius ei ole täyttynyt 2-luokan riskiruuduissa Vuorelassa ja Toivalassa. Koko maakunnan tasolla saavutettavuusaikojen keskiarvo on hyvä.

Tiitta sanoo, että toimivassa verkostossa olisi paloasemat Etelä-Kuopiossa, keskeisellä kaupunkialueella, Vuorela-Toivala-alueen läheisyydessä sekä Siilinjärven keskustan tuntumassa. Nykyisistä kolmesta asemasta Petosen yksikkö on toiminnallisesti epäkäytännöllinen ja pääpaloasema sekä Siilinjärven paloasema ovat huonossa kunnossa.

Pääpaloaseman remontin sijasta uusia pienempiä asemia?

Kuntien intoa paloasemaverkoston tarkasteluun on hidastanut vuodelle 2019 kaavaillun sote-uudistuksen suuntaviivojen epävarmuus. Tämän vuoksi monissa kunnissa ollaan hanakasti siirtämässä paloasemahankkeita vuoden 2019 jälkeiseen aikaan.

Kuopion kaupunki on varannut alustavasti 8,5 miljoonaa euroa sisäilmaongelmista kärsivän Neulamäen pääpaloaseman remonttiin vuosille 2018–2020. Pelastuslaitos käyttäisi tämän rahan mieluummin uuteen paloasemaverkostoon, joka palvelisi paremmin Kuopion ja Siilinjärven kasvua.

– Jos Neulamäen asemaan investoidaan 8,5 miljoonaa, niin silloinhan me olemme tässä maailman tappiin asti. Toiminnallisesti tämä asema on kuitenkin hieman väärässä paikassa, Tiitta sanoo.

Tiitta nostaa paloasemaverkostossa esimerkiksi Jyväskylän, jossa vanha keskuspaloasema purettiin ja tontille kaavoitettiin asuntoja.

– Tontin arvon voisi vaihtaa rahaksi ja rakentaa kolme pienempää paloasemaa. Ehkä 8,5 miljoonaa euroa ei koko urakkaan riittäisi, mutta pitkälle hyvään alkuun ja asemaverkosto saataisiin vastaamaan kaupungin kasvua ja paloasemien toiminnallisia vaatimuksia, Tiitta visioi.

Maakunnan muita sisäilmaremontteja halutaan kiirehtiä

Pohjois-Savon pelastuslaitos toivoo, että maakunnan paloasemien sisäilmaongelmien korjauksia jatkettaisiin mahdollisimman nopeasti. Aluehallintovirasto on kiinnittänyt sisäilmaongelmien suureen määrään huomiota ja edellyttää suunnitelmaa paloasemien korjaamisesta.

Ensi viikolla kokoontuvalle aluepelastuslautakunnalle esitetään, että ensimmäisenä kiirehdittäisiin Nilsiän paloasemahanketta, ja että Sonkajärven paloaseman 150 000 euroa maksava peruskorjaushanke hyväksyttäisiin. Lisäksi esitetään, että kokonaisselvitystä Kuopion ja Siilinjärven paloasemaverkostosta kiirehditään.

Pohjois-Savossa on kaikkiaan kahdeksan sisäilmaongelmista kärsivää paloasemaa: Rautavaaralla, Kiuruvedellä, Pielavedellä, Siilinjärvellä, Nilsiässä, Kuopion Neulamäessä, Varkaudessa ja Leppävirralla. Henkilöstö on väistötiloissa konttirakennuksissa paloaseman tontilla Nilsiässä, Siilinjärvellä ja Kiuruvedellä ja muualla kunnan tiloissa Rautavaaralla ja Pielavedellä. Väistötiloja selvitellään Kuopiossa, Varkaudessa ja Leppävirralla.

Rautavaaralla uusi paloasema on jo rakennusvaiheessa. Kiuruvedellä hankesuunnitelma on tehty ja tarkoitus on päästä rakentamaan vuosina 2017–2018. Pielavesi valmistelee hankesuunnitelmaa ja Nilsiän aseman osalta hankesuunnitelma on valmistunut jo vuonna 2015.