1. yle.fi
  2. Uutiset

Nainen ja sooloartisti – Saara Aalto poikkeaa täysin suomalaisen popin ja rockin kansainvälisistä menestystarinoista

Suomalaisessa kevyessä musiikissa maailmaa ovat valloittaneet lähinnä miesvoittoiset bändit.

Saara Aalto
Saara Aalto tuli sunnuntaina toiseksi Britannian X Factor-kisassa.
Saara Aalto tuli sunnuntaina toiseksi Britannian X Factor-kisassa.Mårten Lampén / Yle

Kun listaa kansainvälisillä kevyen musiikin markkinoilla kaupallisesti menestyneitä suomalaisartisteja, lopputulos on häkellyttävän mies- ja bändivoittoinen. Siinä missä kansanmusiikin, klassisen musiikin ja jazzin puolella maailmalla menestyneitä ovat niin nais- kuin miesmuusikotkin, pop- ja rockmusiikin suuret, kansainväliset menestystarinat näyttävät miesvaltaisilta. Nämä tarinat voi jakaa karkeasti neljään osaan:

1. Hanoi Rocks

Ensimmäisenä suuren luokan kansainvälisenä suomalaisyhtyeenä pidetään Hanoi Rocksia, joka löi itsensä läpi 1980-luvulla muun muassa Britanniassa ja Japanissa. Bändi nousi kulttisuosioon myös Yhdysvalloissa, ja esimerkiksi amerikkalaisyhtye Guns'n'Roses on kertonut pitävänsä sitä yhtenä esikuvanaan.

Michael Monroe poseeraa Justin Thomas ottaman valokuvan edessä. Valokuva otettu Up Around the Bend -musiikkivideon kuvauksissa 1984.
Michael MonroeKalle Mäkelä / Yle

2. 2000-luvun suomi-ilmiö

Suomalainen pop ja rock saivat maailmalla laajaa näkyvyyttä vuosituhannen vaihteessa, kun HIM, Nightwish, The Rasmus, Darude ja Bomfunk MC's tekivät kansainväliset läpimurtonsa. Euroviisuvoiton myötä Lordi nousi maailmalla tunnettujen suomalaisbändien kerhoon vuonna 2006.

Ville Valo HIM-yhtyeestä.
HIMJuha Metso / AOP

3. Suomi-hevi

Oma lukunsa ovat ne suomalaiset hevi- ja metalliyhtyeet, jotka ovat vakiinnuttaneet 1990- ja 2000-luvuilla asemansa Suomen rajojen ulkopuolella. Maailmalla menestyneimpiä suomalaisia hevibändejä ovat edellä mainitun Nightwishin lisäksi muun muassa Children of Bodom, Apocalyptica ja Amorphis.

Apocalyptica
ApocalypticaRicky Swift / AOP

4. Keski-Euroopan valloittajat

Monet suomalaisyhtyeet pärjäävät hyvin varsinkin Saksan ja muun Keski-Euroopan musiikkimarkkinoilla. Esimerkiksi huumoriyhtyeet Leningrad Cowboys ja Eläkeläiset konsertoivat jopa enemmän Saksassa kuin Suomessa. Myös poprock-bändit Sunrise Avenue ja Poets of the Fall ovat saavuttaneet vakaan suosion Keski-Euroopassa, ja Sunrise Avenuen keulahahmosta Samu Haberista on tullut Saksassa iso julkkis Voice of Germany -ohjelman myötä, jota hän tuomaroi.

Sunrise Avenuen Samu Haber lavalla.
Sunrise AvenueJoerg Carstensen / EPA

Missä ovat naiset?

Nightwishin vaihtuvia naissolisteja ja Lordin kosketinsoittajaa lukuun ottamatta kaikissa edellä mainituissa yhtyeissä soittaa ja laulaa pelkkiä miehiä. Saara Aallon kaltainen naispoppari on tässä joukossa todellinen poikkeus.

Suomessa ei ole pulaa kaupallisesti menestyneistä naispuolisista sooloartisteista. Harva heistä on kuitenkaan edes tähdännyt kansainvälisille musiikkimarkkinoille. Aikaisemmin englannin kielellä laulanut Anna Abreukin julkaisi äskettäin suomenkielisen levyn ja keskittyy nyt Suomessa keikkailuun.

Ylipäätään suomalaisiin kansainvälisiin popin ja rockin menestystarinoihin ei juuri lukeudu sooloartisteja. Syytä tähän voi etsiä esimerkiksi suomalaisista levy-yhtiöistä, jotka ovat jo pitkään toistelleet mantraa, jonka mukaan Suomessa menestyy vain suomenkielisellä musiikilla. Suomen kielen painottaminen on johtanut siihen, ettei uraansa aloittelevia artisteja ole rohkaistu laulamaan englanniksi ja tähtäämään kansainvälisille markkinoille. Jos artisti on halunnut Suomen markkinoiden ulkopuolelle, hänellä on täytynyt olla siitä oma, vahva visio ja rutkasti halua pitää omasta näkemyksestään kiinni. Bändiltä tämä on luonnistunut ehkä helpommin kuin sooloartistilta.

Almalla on kansainvälinen levytyssopimus Saksan Universal Musicin kanssa.
Almalla on kansainvälinen levytyssopimus Saksan Universal Musicin kanssa.Outi Kuitunen / Yle

(5.) Uusi sukupolvi tulee

Viime aikoina omaehtoisuus pop- ja rockmusiikissa on selvästi lisääntynyt entisestään, kun kansainvälisestä urasta haaveilevat parikymppiset uuden sukupolven suomalaismuusikot ovat alkaneet solmia sopimuksia suoraan ulkomaisten levy-yhtiöiden kanssa. Näin ovat tehneet viime aikoina muun muassa Alma, Niila, Venior, Perttu ja Alex Mattson, joista Yle kirjoitti kesällä. Jo muutamaa vuotta aiemmin näin toimi muun muassa suomalainen elektropop-yhtye LCMDF, jonka jäsenet asuvat nykyään Berliinissä.

Someaika on tehnyt kansainvälisten kontaktien saamisesta muusikoille aiempaa helpompaa. Esimerkiksi teinipoppari Benjamin Peltonen nousi ensin kansainväliseen suosioon Instagramin kautta ja alkoi vasta sitten tehdä musiikkia. Nyt hän on artistina kovassa nosteessa etenkin Espanjassa. Suomen tunnetuin tubettaja Sara-Maria Forsberg ponnahti pari vuotta sitten Youtuben kautta lähes yhdessä yössä julkkikseksi, muutti saman tien Los Angelesiin ja alkoi julkaista musiikkia artistinimellä SAARA.

Molemmat Saarat, Alma ja muut uuden polven pop-muusikot näyttävät, että nykyään suomalainen naispuolinen sooloartistikin voi menestyä maailmalla – ja he tekevät sen omilla ehdoillaan.

Lue seuraavaksi