Nykyteinit saavat teknisessä työssä vapaat kädet: "On kivaa, kun ei tarvitse tehdä toisen valitsemaa työtä"

Nykyään 8. ja 9. luokan teknisen työn tunneilla ei tarvitse tehdä linnunpönttöä tai puukkoa, ellei niin halua. Valinnanvapaus rohkaisee tekemään itsenäisiä ratkaisuja.

Koulutus ja kasvatus
Kuopion Puijonsarven koulun teknisen työn oppilaat, 9. lk. Topias Korhonen ja Leevi Hoffren
Topias Korhonen ja Leevi Haffren poseeraavat Korhosen lipaston edessä.Klaudia Käkelä / Yle

Topias Korhonen auttaa Leevi Hoffrenia sahaamaan käsisahalla pitkää puulankkua. Homma sujuu rivakasti, kun kaveri pitää lautaa aloillaan toimenpiteen ajan. Hoffren ja Korhonen tekevät kumpikin omaa lipastoaan, joka on suosittu aihe teknisen työn tunneilla.

Kuopion Puijonsarven koulun yhdeksännellä luokalla olevat kaverukset saivat itse valita, mitä tunneilla tehdään. Nykyään teknisessä työssä on ympäri Suomen oppilaat saavat itse päättää töidensä aiheen.

Perusturvallisuus ja työtekniikat käydään läpi seitsemännellä luokalla, mutta sen jälkeen oppilaat saavat ajan ja materiaalikulujen puitteissa vapaat kädet töiden toteuttamiselle.

Teinit puuhailevat tarmokkaasti töidensä parissa.

– Onhan tämä kivaa, kun saa tehdä itse mitä haluaa. Tämä lipasto voisi mennä vaikka mun omaan huoneeseen, Leevi Hoffren selittää.

Kuopion Puijonsarven koulun teknisen työn opettaja Kari Rajala
Kari Rajala valvoo teinien puuhia. Puukko on suosittu työn aihe, mutta tällä hetkellä luokassa syntyy useampi lipasto.Klaudia Käkelä / Yle

Topias Korhonen hivuttautuu vaivihkaa kauemmas mikrofonista, kun toimittaja tunkeutuu tärkeän työvaiheen keskelle.

– Olen tehnyt omaa lipastoani puoli vuotta. Ajattelin viedä sen mökille ja on kivaa, kun ei tarvitse tehdä toisen valitsemaa työtä, Korhonen kommentoi.

Kari Rajala on selvästi pidetty opettaja. Hän on sallinut vapaan ideoinnin niin kauan, kuin on Pujonsarvessa opettanut, eli yli parikymmentä vuotta. Tällä tavoin kokemus on Rajalan mukaan miellyttävämpi kaikille osapuolille.

– Työn ilo näkyy oppilaissa, kun työ sujuu ja asia kiinnostaa. Haluaisin, että täällä nuoret saavat kokemuksen kiinnostavasta työstä ja hyvästä työilmapiiristä, jotta he osaavat etsiä sellaista myös aikuisena, Rajala selittää.

Design-tuoleja ja puukkoja

Lipaston lisäksi suosittuja työn aiheita ovat puukot. Kari Rajalan tämänaamuisessa ryhmässä muun muassa maalataan ja tehdään metallitöitä.

Lipasto- ja miesvaltaisen ryhmän keskellä työskentelee myös yksi tyttö, jonka käsissä syntyy pian penkki. Ideoita saa hakea netistä puhelimella ja opettaja on läsnä neuvomassa, kun tarvitaan lisänäkemystä. Oppilaan täytyy kuitenkin luottaa omiin taitoihinsa ja ideointikykyyn.

Täytyy luottaa oppilaan omaan ideaan.

Kari Rajala

Rajala toivoo, että käsillä tekemisestä ei leikattaisi opetussuunnitelmassa aina, kun silmä välttää. Uudessa suunnitelmassa on jälleen vähennetty käsitöitä yhdellä tunnilla.

– Tuntien karsiminen rajaa aina sitä, mitä täällä voidaan tehdä. Silloin, kun meillä oli enemmän rahaa ja aikaa, täällä syntyi esimerkiksi todella hyvin mutoiltuja metallituoleja. Ne olivat jo ihan designia, Rajala hymyilee.

– Täytyy luottaa oppilaan omaan ideaan. Sieltä tulee hienoja esineitä.