Koreografi Jarkko Mandelin etsii rajoja: Tiedän tarkalleen milloin sattuu

Ihmisten välinen etäisyys alkaa olla jo sitä luokkaa, että koreografia hermostuttaa.

koreografit
Kinetic Orchestra
Aino Huovio

Jarkko Mandelin nojailee metalliseen tankoon kulttuurikeskus Stoan teatterisalissa Helsingissä. Mandelinin tanssiryhmän Kinetic Orchestran uusi teos Animals saa siellä Suomen ensi-iltansa. Tanssijat temppuilevat osan teoksesta tangon varassa.

Uusi teos ilmentää Mandelinin mukaan parhaiten ryhmän keskeisintä tehtävää, äärirajojen tutkimista.

Rapa on roiskunut harjoituksissa. Tanssijat ovat mätkähtäneet toistensa päältä kanveesiin. Ilmat ovat lähteneet pihalle ja kuhmuja on tullut.

Jarkko Mandelin
Jarkko MandelinVille Airaksinen / Yle

– Etsimme koko ajan etäisyyksiä, kuten sitä, miten kaukaa pystyy hyppäämään toisen yli tai miten pitkälle toisen voi heittää.

– Olemme tehneet sitä niin paljon, että tiedämme tarkalleen sen rajan, mihin voi mennä ennen kuin sattuu, Mandelin sanoo.

Tanssijat ovat harjoitelleet paljon yhdessä myös teoksen ulkopuolella.

– Ryhmän dynamiikka perustuu siihen, kuinka hyviä, taitavia, kovia ja rohkeita tanssijat ovat. He ajavat toisiaan eteenpäin siinä asiassa, Mandelin sanoo.

Koreografin mukaan teoksessa on kyse myös paljon muusta kuin fyysisesti rajusta liikkeestä.

– Kyse on hankaluudesta toimia ihmisenä eli siitä, miten tulla lähelle toista ilman, että syntyy heti kysymys siitä, mitä toinen oikein ajattelee tai suunnittelee.

Mandelin viittaa nykyihmisen itselleen varaamaan tilaan.

– Se on hirvittävän iso. Se aiheuttaa sen, että fyysisyys alkaa kadota, koska kosketukseen pitää kysyä lupa. Se on tietysti toisaalta hyvä asia.

– Etäisyys alkaa kuitenkin olla sitä luokkaa, ettei toiseen enää yllä. Tanssissa se ei ole hyvä asia, Mandelin toteaa.

Kinetic Orchestra
Aino Huovio

Lauman perässä

Jarkko Mandelinin vuonna 2009 perustama Kinetic Orchestra on uudessa tilanteessa. Ryhmä on valmistanut tähän asti teoksia pääasiassa kolmelle tanssijalle, mutta nyt lavalla on viisi tanssijaa Mandelinin lisäksi. Se on melkoinen taloudellinen riski pienelle tanssiryhmälle. Kiitos valtion määräaikaisen tuen, Mandelin on päässyt kokeilemaan suurempaa mittakaavaa.

Animals-teos on siinä mielessä kokeilu. Tehdään pikkasen isompaa, rohkeampaa ja enemmän, koreografi sanoo.

Koreografia kiinnostaa eläinten nopea reagointikyky, fyysinen nopeus ja valppaus. Se näkyy Animals-tanssiteoksessa.

Mandelin käsitteli muutama vuosi sitten lauman hierarkiaa teoksessaan Wolfpack, johon koreografi otti mukaan oman koiransa Ansan. Se toi ryhmälle merkittävästi näkyvyyttä.

Nyt ensi-iltaan tulevaa Animalsia edelsi teos Rohkeat, jossa oli mukana yksi Mandelinin kolmesta lapsesta. Myös nykyinen tanssiryhmä tuntuu omalta perheeltä.

– Jos joku tässä ammatissa tuntuu haikealta niin se, että sitä kiintyy niin paljon näihin ihmisiin, Mandelin sanoo.

– Yritämme tavallaan näyttää, että tämä on lauma ja sen säännöt. Se ei toimi, jos tanssijat ovat vain töissä täällä, Mandelin toteaa.

Kinetic Orchestran Animals, ensi-ilta 14.12. kulttuurikeskus Stoassa Helsingissä.

Jarkko Mandelin
Jarkko MandelinVille Airaksinen / Yle