1. yle.fi
  2. Uutiset

Google-haut paljastavat ihmisten ajatukset – näin hakukone kertoo talouden sykkeen

Hakukoneyhtiö Googlella on maailman ylivoimaisesti parhaat tiedot siitä, mitä ihmiset ajattelevat. Esimerkiksi Etla-taloustutkimuslaitos seuraa Google-hakuja ja käyttää niitä työttömyyden ennustamisessa.

talous
infografiikka
Yle Uutisgrafiikka

Aina kun ihminen tekee haun netissä hakukoneella, hän paljastaa jotain itsestään. Kun hän kirjoittaa Googleen sanaparin "asunnon myynti" tai "ansiosidonnainen työttömyyskorvaus", hän tulee kertoneeksi aikeistaan ja ajatuksistaan.

Hakukoneyhtiö kertoi keskiviikkona kuluneen vuoden suosituimmista hauista. Suomessa tehdään jo 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. Se on valtava määrä, yli viisi hakua suomalaista kohden. Koko maailmassa Googlen avulla etsitään tietoa 3,5 miljardia kertaa päivässä.

Haut kertovat, mitä ihminen miettii

Google Trends (siirryt toiseen palveluun) -palvelusta voi tarkistaa, kuinka eri hakusanojen suosio on kehittynyt vuodesta 2004. Myös talouden tutkijat ovat alkaneet käyttää kansalaisten Google-hakuja taustatietoina talouden ennustamisessa.

– Jos haetaan usein tietoa esimerkiksi sanoilla työttömyysturva tai työttömyys, niin kyllä se kertoo, miten ihmiset suhtautuvat omaan talouteensa, Googlen maajohtaja Antti Järvinen sanoo.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla seuraakin Googlen keräämien hakutietojen avulla työttömyyden kehittymistä.

Grafiikka
Etla Now -seurannan Google-indeksiin on laskettu mukaan kuuden eri työttömyyteen liittyvän haun sanat.Yle Uutisgrafiikka

– Jokainen haku kertoo siitä, mitä juuri se ihminen juuri sillä hetkellä miettii ja haluaa tietää. Hauissa ovat sisällä monenlaiset taloudelliset ilmiöt, Etlatiedon toimitusjohtaja Petri Rouvinen sanoo.

Hakukone kertoo tilanteen tässä ja nyt

Perinteisiin tilastoihin verrattuna Googlen etu on, että sieltä saadaan tietoa nykyhetkestä. Esimerkiksi Tilastokeskuksen ja työvoimaviranomaisten luvut kertovat työttömyydestä aina pari kuukautta jälkikäteen.

Etla seuraa Etla Now -indeksissään 28 EU-maan työttömyyttä. Kaikista maista seurataan useamman sanan hakuja. Esimerkiksi suomeksi tehdyistä hauista kone rekisteröi kuusi hakusanaa, jotka työtön tai työttömyyttä pelkäävä usein nakuttaa hakukenttään – muun muassa sanat työttömyysturva ja työttömyyskassa.

– Erityisesti Suomessa Google-haut ennustavat aika hyvinkin tilannetta. Ne siis tarkentavat tämän hetken muuta tietoa työttömyyden kehityksestä ja jopa puoli vuotta eteenpäin, Rouvinen sanoo.

Työttömyyden ennustamisessa Google-hakujen lisääminen laskumalliin parantaa kolme kuukautta eteenpäin tehtyä ennustetta jo liki 40 prosenttia.

Yritystiedon kerääminen vaikeaa

Rouvisen mielestä Google-hakujen tietoja voi käyttää vaikkapa kestokulutustavaroiden kuten autojen kysynnän ennustamiseen. Esimerkiksi yritysten investointikäyttäytymistä niillä ei voi ennakoida.

– Hauista ei pystytä tunnistamaan niitä ihmisiä, jotka tekevät työnsä puolesta hakuja tai jotka hakevat jotain investointipäätöksen yhteydessä. Investoinneissa ei myöskään ole kyse sen tyyppisestä tiedosta, jota haettaisiin Googlen kautta.

Hakukonehaut tarkentavat myös asuntotilastoja

Etla seuraa Googlen avulla myös asuntomarkkinoita. Juuri keskiviikkona julkaisemassaan raportissa tutkimuslaitos kertoo, että Google-hakuindeksin sisaltävä ennuste asuntojen myyntimääristä on keskimäärin yli seitsemän prosenttia tarkempi kuin ennuste ilman hakuindeksiä.

Kun ihminen alkaa myydä asuntoaan, hän harvoin tekee niin hetken mielijohteesta. Sekä asunnon myyjä että ostaja etsivät tietoa kaupantekoa varten nykyään yleisimmin verkosta.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Yllä olevaan grafiikkaan on otettu Google Trendsistä sanaparin "asunnon myynti" haut vuodesta 2004, ja verrattu niitä toteutuneisiin asuntokauppoihin. Google-haut alkoivat vähentyä ennen asuntokauppojen määrän vähentymistä.

Lue seuraavaksi