Suomalaisille alkoholijuomille avataan tietä Amerikkaan – "Meidän tuotteet etenevät terveyskärjellä tai käsityöläisimagolla"

USA:ssa tuotteen maahantuonti, jakelu ja markkinointi pitää järjestää erikseen, mikä hidastaa tuotteiden pääsyä markkinoille.

talous
lignell & piispanen varasto pulloja viinaa
Kuopiolaisen alkoholiyrityksen Lignell & Piispasen varastolta toimitetaan Kiinaan vodkaa, erilaisia liköörejä ja nyt myös glögiä.Sakari Partanen / Yle

Suomalaista elintarvikevientiä kehitetään nyt kovalla kädellä ja vientituotteista alkoholi on suurin yksittäinen tuoteryhmä. Finpron vetämä Food From Finland -ohjelma haluaa kaksinkertaistaa elintarvikeviennin arvon vuoteen 2020 mennessä. Euroopan lisäksi Aasia on osoittautunut vetovoimaiseksi markkina-alueeksi ja seuraavaksi katseet käännetään Yhdysvaltoihin.

Finlandia-vodka on USA:ssa jo tunnettu brändi, mutta uusien tuotteiden saaminen markkinoille on hidasta ja haastavaa.

– Olemme toistaiseksi toimineet New Yorkin alueella pienessä mittakaavassa. Yhdysvaltojen markkinoille meno on vieläkin hitaampaa kuin esimerkiksi Eurooppaan tai Aasiaan, kertoo Finpron toimialajohtaja Esa Wrang.

USA:ssa jakelujärjestelmä on monimutkainen. Kiinassa ja Euroopassa maahantuojayritykset hoitavat keskitetysti suurimman osan työstä, kuten markkinoinnin ja fyysisen jakelun jälleenmyyjille. USA:ssa nämä kaikki on eriytetty: tuotteen maahantuonti, jakelu ja markkinointi pitää sopia ja hoitaa erikseen.

– Yhdysvalloissa toiminta vaatii kontakteja ja on tehtävä erilliset sopimukset kaikkien kanssa. Me tietysti autamme yrityksiä tässä, mutta haluamme ehdottomasti edetä maltillisesti, jotta teemme varmasti oikeita asioita, Wrang linjaa.

Pienet panimot maailmanmaineeseen

Yhdysvalloissa, kuten täällä Suomessakin, on vallalla trendi, joka suosii paikallisia pientuottajia. "Craft beer" eli käsityöläisoluiden trendi avaa ovia myös suomalaisille tuottajille. Esimerkiksi Laitilan gluteeniton Kukko-olut on jo raivannut tietä Yhdysvaltojen markkinoilla.

– Myös vahvat terveystrendit vaikuttavat. Monet meidän tuotteet etenevät terveyskärjellä tai käsityöläisimagolla. Ne ovat yksilöllisiä erikoistuotteita, kuten Kyrö Distilleryn Napue Gin, Esa Wrang kertoo.

Kuopiolaisen alkoholiyrityksen Lignell & Piispasen toimitusjohtaja Harri Nylund on parhaillaan New Yorkissa, jossa käydään neuvotteluja paikallisten maahantuojien kanssa.

Suomi voi profiloitua terveellisten luonnonmukaisten tuotteiden viejänä.

Esa Wrang

– Teemme markkinaselvitystä ja etsimme yhteistyökumppaneita. Tilanne näyttää hyvältä, mutta nämä ovat vasta ensiaskeleita. Olennaista on olemassa olevien tuotteiden ja brändin vahvistaminen, Nylund kertoo.

– Uusille markkinoille lähdettäessä rohkeus on tärkeää, sillä olemme vielä Euroopankin mittapuulla hyvin paikallinen ja pieni yritys. Tavoitteemme on kuitenkin aina ollut kansainvälistymisessä, Nylund jatkaa.

Myös Esa Wrang peräänkuuluttaa rauhallista etenemistä.

– Tarkoitus ei ole mennä nopeasti kaikkialle. Haemme vähittäiskauppakanavia, jotka haluavat tarjota yksilöllisiä tuotteita. Suomi voi profiloitua terveellisten luonnonmukaisten tuotteiden viejänä, Wrang maalailee.