Bensiinin ja dieselin lisäaineita myydään huimasti – mutta onko niistä hyötyä autolle?

Kaasuttimen ja venttiilien puhdistusaine, lyijynkorvike, hiukkassuodattimen suoja-aine, oktaanin korottaja, diesel stop smoke ja niin edelleen. Kaupoissa on hyllymetreittäin lisäaineita, mutta tarvitaanko niitä?

polttoaineet
kuvakaappaus
Yle Uutisgrafiikka

Kaikkea autoon ja kotiin tarjoavan kauppaketjun nettisivut antavat haullla kymmeniä vastaavia bensiinin, dieselin ja öljyn sekaan laitettavia lisäaineita, muutaman euron purnukoista kymmeniä euroja maksaviin pulloihin. Kannattaisiko esimerkiksi dieselmoottorin suojaksi lorauttaa tankkiin silloin tällöin vaikkapa hiukkassuodattimen suoja-ainetta – kalliin komponentin suojaksi?

Kyse on samoista aineista, joita itse asiassa nykyaikaisissa kauppalaatuisissa poltto- ja voiteluaineissa on jo valmiiksi, kertoo johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:ltä. Niiden käyttämistä hän ei suosittele.

Vähän sama kuin pukisi sekä vyön että henkselit

Johtava tutkija, tekniikan tohtori Juhani Laurikko

– Sen voisi sanoa olevan vähän sama kuin laittaa vyön ja henkselit. Housut pysyvät ylhäällä toisellakin.

Ryhmäpäällikkö Teemu Sarjovaara sekä pääasiantuntija Ulla Kiiski Nesteeltä ovat samoilla linjoilla.

Polttoainestandardit velvoittavat polttoaineen valmistajat tai tukkumyyjän huolehtimaan, että tarvittavat lisäaineet ovat jo valmiiksi polttoaineessa.

Polttoainevalmistajan mielestä niitä ei kuluttajan tarvitse tai kannata erikseen hankkia.

Nesteen Teemu Sarjovaara esittelee auton pakokaasun mittausta Nesteen jalostamolla Porvoossa.
Nesteen Teemu Sarjovaara esittelee auton pakokaasun mittausta Nesteen jalostamolla Porvoossa.Risto Mattila / Yle

Annostus- ja yhteensopivuusongelmat

– Sopiva annos parantaa moottorin ominaisuuksia, mutta yliannoannostuksesta voi seurata vaikeuksia. Pahimmillaan aineet voivat tukkeuttaa suodattimia, ja tästä voi aiheutua polttoainejärjestelmän herkkien komponenttien rikkoutumista, kerrotaan Nesteeltä.

Nesteen mukaan valmistajat panostavat tutkimukseen, joilla varmistetaan muun muassa se, ettei lisäaineilla ole yhdessä jonkin toisen aineen kanssa epätoivottuja vaikutuksia.

Vaarana on, että jos autoilija on käyttänyt ylimääräisiä lisäaineita, polttoainemyyjän vastuu polttoaineen toimivuudesta raukeaa.

Moni autonvalmistaja kieltää lisäaineiden käytön

Myös autonvalmistajan vastuut saattavat raueta. Esimerkiksi Suomessa valmistettavan Mercedes-Benzin A-sarjan käyttöohjekirjassa lisäaineiden käyttö kielletään suoraan. Manuaalissa varoitetaan, että niiden käytöstä voi aiheutua moottorivaurioita. Myös moottoriöljyjen lisäaineet kielletään kategorisesti.

– Ongelma on se, että näiden kemikaalien ominaisuudet eivät ole meille tunnettuja. Meillä ei ole kokemusta, miten aine polttoainejärjestelmän kanssa toimii. On mahdotonta sanoa, onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä, arvioi Mercedes-henkilöautojen tuotepäällikkö Antti Paasivirta Veholta.

Nesteen Teemu Sarjovaara esittelee toimittajile diesel-moottorin testausta Porvoon jalostamolla.
Nesteen Teemu Sarjovaara esittelee toimittajile diesel-moottorin testausta Porvoon jalostamolla.Risto Mattila / Yle

Voiko lisäaineilla vahingoittaa moottoria tai muuta?

– Kyllä se mahdollista on. Vaikka aine sinänsä toimisikin, kuten luvataan, mutta jos esimerkiksi auton huono käynti ei johdukaan polttoainejärjestelmästä vaan jostain muusta asiasta, niin osaako käyttäjä diagnosoida, että auto tarvitsee lisäainetta vai mekaanista huoltoa, Paasivirta pohtii.

Paasivirran mukaan polttoainelaatu Suomessa ja Euroopassa on niin hyvää, että lisäaineiden käytölle ei ainakaan alle kymmenen vuotta vanhoissa autoissa ole tarvetta. Lähtökohtaisesti. Pari poikkeustakin löytyy:

– Jos autossa on selvästi jokin vika, jonka aiheuttaa vaikka lian pääseminen polttoainejärjestelmään, tai on tankattu väärää polttoainetta. Näissä tapauksissa puhdistavat lisäaineet voivat olla käyttökelpoisia, mutta ammattilaiset käyttävät ammattikäyttöön tarkoitettuja aineita korjaamoilla, Paasivirta sanoo.

Nesteen mukaan venttilin suojalisäaineet vanhoille, lyijylliselle bensiinille suunnitelluille bensiinimoottoreille ovat suositeltavia, mikäli sylinterinkantta ei ole muokattu lyijyttömälle bensiinille sopivaksi.

"Myydään huimia määriä"

Lisäaineet ovat kuitenkin tosi suosittuja autoilijoiden keskuudessa, kerrotaan Motonet-ketjusta.

– Niitä myydään huimia määriä. Esimerkiksi dieseleiden lisäaineista jäänestoa menee tuhansia purkkeja vuodessa, kertoo tuotepäällikkö Antti Hirvonen.

– Polttoaine varmasti on riittävän hyvää, mutta sitä voidaan edelleen parantaa. Riippuu moottorista, autosta, ja polttoaineesta sekä lisäaineesta, mitä ominaisuuksia sitten parannetaan. Esimerkiksi harrasteautoilijat haluavat usein parantaa polttoaineen säilyvyyttä, hän sanoo.