Koe uusi yle.fi

Pikaluotottaja: Suomalaiset pihistelevät joulurahojaan – kirja on pudonnut lahjalistan kärjestä

Suomalaisten joulubudjetti on on toiseksi kitsain Euroopassa. Pikaluottoyhtiö Ferratumin kyselyn mukaan kirja on kadonnut joulun suosikkilahjojen listalta.

joulu
Joulukuusen alla lahjoja.
Henrietta Hassinen / Yle

Ferratumin joulubarometrin (siirryt toiseen palveluun) mukaan suomalaiset käyttävät joulun ostoksiin tänä vuonna 15 prosenttia käytettävissä olevista nettotuloistaan. Summa on selvästi pienempi kuin viime vuoden selvityksessä, jossa vastaava luku oli 20 prosenttia.

Suomalaisia kitsaampia joulubudjeteissaan ovat vain hollantilaiset, joilta heltiää joulun kulutukseen reilut 10 prosenttia nettotuloista.

Grafiikka Jouluostoksiin käytetyistä rahoista eri maissa.
Yle Uutisgrafiikka

Kaikkein eniten jouluun satsaavat saksalaiset, jotka aikovat käyttää juhlan viettoon peräti kolmanneksen nettotuloistaan. Rahaa on kulumassa reilut 800 euroa kotitaloutta kohti. Suomalaiset perheet ovat käyttämässä jouluun vajaat 470 euroa.

– Onko yleinen taloustilanne sellainen, että ihmiset ovat hieman varovaisempia rahankäyttönsä suhteen, Ferratumin maajohtaja Antti Kumpulainen aprikoi kysyttäessä syytä muutokseen.

Saksan jälkeen eniten jouluun satsataan Liettuassa ja Virossa. Ehkä hieman yllättävää tulosta selittää se, että Ferratumin kyselyn vastaukset on suhteutettu maakohtaisesti ostovoimaan.

Kirjat katosivat pukinkontista

Käytettiinpä rahaa sitten paljon tai vähän, lahjaostosten kohteet näyttävät pysyvän vakioina maasta riippumatta. Lahjalistojen viiden kärki on melko tuttua luettavaa.

Grafiikka suosituimmista joululahjoista.
Yle Uutisgrafiikka

Lahjalistassa on jonkin verran vaihtelua maittain. Esimerkiksi Norjassa viiden parhaan joukkoon pääsevät kylpylälomat ja Ranskassa keittiötarvikkeet. Sen sijaan suomalaisen joulun suosikkilahja, kirja on mukana Ferratumin kyselyssä vain Tsekin ja Puolan listoilla viiden suosituimman joukossa.

– Kirjojen aika radikaali pudotus oli mielenkiintoista, Antti Kumpulainen sanoo.

Viime vuoden kyselyssä kirjat olivat vielä lahjalistalla toisella sijalla yli 15 prosentin osuudella.

Toteutustapa vaikeuttaa vertailua

Ferratumin kulutuskyselyn tulokset perustuvat yhtiön omalle asiakaskunnalle kohdistettuun nettikyselyyn. Sitä ei ole toteutettu perinteisellä satunnaisotannalla, joten tuloksia voi verrata vain yhtiön aiempiin vastaaviin kyselyihin.

Esimerkiksi Nordean TNS Gallupin kanssa tekemän kyselyn mukaan suomalaiset aikovat käyttää tänä vuonna joulun viettoon vajaat 520 euroa henkeä kohti eli huomattavasti enemmän kuin Ferratumin kyselyssä.

Kaupan liiton arvio joulurahan määrästä perustuu puolestaan joulukuun myynninlisäykseen, ja sen perusteella jouluun käytettäisiin vajaat 200 euroa henkilöä kohti. Summa on siis suunnilleen sama kuin Ferratumin kyselyssä.

Ferratumin kyselyyn osallistui yli 13 000 kotitaloutta 20 maasta. 17 Euroopan maan lisäksi kyselyssä oli mukana kotitalouksia Australiasta, Kanadasta ja Uudesta-Seelannista, jotka Ison-Britannian lailla ovat Kansainyhteisön jäsenvaltioita.