Kaikki talviolympialaisista!

"Olen tosi kiva" – Koululaisten muotokuviin ikuistettiin lasten ainutlaatuisuus

Pieksämäkeläiskoulun tokaluokkalaiset tekivät valokuvaprojektin, jossa lapset ideoivat erilaiset koulukuvat.

Lapset ja nuoret
Tyttö koiran kanssa. Muotokuva
Neela halusi kuvaan pappansa Retu-koiran, joka vielä syksyllä oli pieni pentu. Yksityiskohta muotokuvasta.Riikka Kinnunen / Studio Sariikka

– Olen aika liikunnallinen, koska olen joka päivä ulkona, sanoo 2-luokkalainen Neela Rossi.

Neelan muotokuvasssa vieressä on papan Retu-koira ja kuusen takaa kumottaa kuu.

Pieksämäen Harjun koulun ruokasalissa on esillä 35 muotokuvaa. Kuvissa on lapsia lemmikkien ja tärkeimpien harrastusten parissa. Koulun 2AB-luokan oppilaat ovat syksyn aikana pohtineet omia lempiasioitaan ja sitä, millaisia ihmisiä he ovat.

Koululaiset valmistelivat omia kuviaan tekemällä erilaisia tehtäviä, joiden avulla he pohtivat omia mieltymyksiä ja persoonaansa. Lisäksi valokuvaaja Riikka Kinnunen ja kasvatuspedagogi Tiiu Raid-Ala haastattelivat lapset kuvia varten.

– Ei ole jokapäiväistä, että valokuvaaja tulee kyselemään, mitä sinun päässäsi liikkuu ja mistä tykkäät, Raid-Ala sanoo.

Tyttö islanninhevosen selässä
Elli harrastaa ratsastusta, ja pääsi kuvaan lempihevosensa kanssa. Yksityiskohta muotokuvasta.Riikka Kinnunen / Studio Sariikka

Pohdintaa ja siluettikuvia

Lapset tekivät syksyn aikana esimerkiksi omat siluettikuvat, joihin liimattiin lehdistä leikattuja lempiasioita. Julius Pölläsen siluettikuvassa on autoja ja kissoja.

– Siluettikuvassa ovat ne asiat, jotka pyörii mielessä ja mistä tykkää, hän kertoo.

Lopullisessa muotokuvassaan Julius istuu mönkijän kyydissä kotipihassa. Kainaloissa ovat perheen kissat.

Koululaisten projekti toteutettiin tällä kertaa vapaaehtoisvoimin, mutta valokuvaaja Riikka Kinnunen jatkaa menetelmän parissa keväällä. Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK myönsi Kinnusen itsetuntoa vahvistavan koulukuvan kehittämiselle 14 000 euroa CreMa-tukea. Keväällä Kinnunen aikoo toteuttaa pilotin toisen pieksämäkeläisluokan parissa. Tavoitteena on tehdä sekä kuvaajille että opettajille ohjekirjat, jotta samaa koulukuvametodia voidaan toteuttaa muissa kouluissa.

– Tärkeintä lapsille on ollut kontakti oman tekemisen kanssa. Minä olen vain taltioinut sen, Kinnunen sanoo.

Vau, se olen minä!

Pieksämäkeläiskoulun projektissa tavoitteena on ollut lasten ainutlaatuisuuden, kokemuksen ja itsetunnon vahvistaminen.

– Kirjoitustehtävien jälkeen joku katsoi profiiliaan, että tässä katsoo outo tyyppi, kasvatuspedagogi Tiiu Raid-Ala sanoo.

Poika tanssii streetdancea.
Kusti kertoo olevansa liikunnallinen ja vauhdikas. Yksityiskohta muotokuvasta.Riikka Kinnunen / Studio Sariikka

Viimeistään muotokuvien valmistuttua lapsia on katsonut kuvista silmiin ihminen, jolla on omia vahvuuksia.

– Vau, minäkö tuossa olen? Raid-Ala kuvailee lasten reaktioita.

Valmiissa kuvissa tulee paljon esiin erilaisia harrastuksia lukemisesta streetdanceen ja jääkiekkoon, mutta myös unelmia. Iida Suhonen loi muotokuvaansa oman satumaailman, ja kertoo pitävänsä piirtämisestä. Hän osaa myös vasta kysymykseen, millainen ihminen hän on.

– Olen tosi kiva, ja tykkään kirjoittaa satuja, Iida sanoo.

Tyttö istuu koiran kanssa. Takana sateenkaari.
Iida halusi perheen koiran mukaan satumaailmaansa. Yksityiskohta muotokuvasta.Riikka Kinnunen / Studio Sariikka