Selvitys: Seikkailunhaluiset ja etätyöntekijät haikailevat Lappiin muutosta

Kaunis luonto, puhdas ilma ja selkeät vuodenajat ovat Lapin vetovoimatekijöitä.

etätyö
revontulia Olkkajärvellä
Revontulen tyypillinen kellanvihreä väri syntyy kun auringosta singonneet hiukkaset törmäävät happiatomeihin maan ilmakehässä.Vesa Vaarama / Yle

Nuoret seikkailunhaluiset ja etätyöntekijät ovat kiinnostuneita muuttamaan Lappiin, käy ilmi tuoreesta selvityksestä. Toisaalta Lappi houkuttaa myös turvallisuushakuisia ihmisiä.

Lapin markkinointi- ja viestintäyhtiö House of Lapland Oy on selvittänyt, minkälaiset ihmiset voisivat olla kiinnostuneita muuttamaan Lappiin. Selvityksen tulokset auttavat kohdentamaan markkinointia entistä tarkemmin niille, joita Lappiin muuttaminen voisi kiinnostaa.

– House of Lapland tekee asukasmarkkinointia, jonka tavoitteena on houkutella Lappiin uusia asukkaita. Lappi on ollut muuttotappiomaakunta jo pitkään, mutta vastaavaa tutkimusta ei oltu aiemmin tehty. Saimme tästä hyvän käsityksen siitä, kenelle ja minkälaista viestiä meidän kannattaa muuttajille suunnata, House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen sanoo tiedotteessa.

Lappiin muuttoa harkitsevat nostivat Lapin vetovoimatekijöiksi muun muassa kansainvälisyyden, harrastusmahdollisuudet, yhteisöllisyyden, kauniin luonnon, puhtaan ilman sekä selkeät vuodenajat.

Vahvimmin muuttoa harkitsivat seikkailuhenkiset ja menestystä hakevat 20–24 -vuotiaat naiset, sekä luontoa arvostavat, aktiivisesti harrastavat 45 – 49 - vuotiaat miehet.

House of Lapland on Lapin kuntien, Lapin ammattikorkeakoulun, Lapin yliopistosäätiön ja Lapin Yrittäjien omistama osakeyhtiö.