Kuluttajaliitto huolissaan: Lisävakuutuksien myyjät jättävät kertomatta vakuutuksien huonot puolet

Kuluttajaliiton lakimiehen mukaan tavaroiden lisävakuutuksia kaupitellaan kertomalla asioista vain toinen puoli. Monesti lisävakuutuksen hankkiminen on myös turhaa, koska kotivakuutus ja takuu korvaavat rikkoutuneen esineen.

vakuutus
Erilaisia tuotevakuutus esitteitä
Muun muassa kodinkoneille ja elektronisille laitteille kaupitellaan lisävakuutuksia.Mikko Savolainen/Yle

Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario kritisoi kovasanaisesti erilaisten kulutustuotteiden, kuten puhelinten tai kodinkoneiden, kylkiäisinä myytäviä lisävakuutuksia. Sarion mukaan liittoon tulee tasaiseen tahtiin ilmoituksia tuotevakuutuksista. Myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tietokannasta löytyy lukuisia tuotevakuutuksia koskevia yhteydenottoja.

Myyjä sai mieheni ylipuhuttua ostamaan ylimääräisen tuotetakuun. Kun kotona juttelimme hankinnasta, totesin että ylimääräinen 5 vuoden tuotevakuutus on turha, koska normaalinkin kuluttajasuojan mukaan kodinkoneiden tulee kestää tietyn ajan.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tullut yhteydenotto

Tuotevakuutuksiin kohdistuva kritiikki voidaan jakaa karkeasti kahteen. Ensimmäiseksi voidaan kysyä, onko lisävakuutukselle ylipäänsä tarvetta. Kotivakuutus sekä tuotteella mahdollisesti oleva takuu ja kuluttajansuojalain määrittelemä virhevastuu (siirryt toiseen palveluun) kun kattavat useassa tapauksessa samat tilanteet kuin lisävakuutuskin.

Toisaalta lisävakuutuksissa omavastuu on usein matalampi kuin kotivakuutuksessa. Lisäksi usean lisävakuutuksen etuna kotivakuutukseen on se, että niissä tuotteen arvon ei katsota alenevan iän myötä.

Epäeettistä kauppaa

Toinen, ehkä kuluttajan kannalta ikävämpi asia on se, että tuotevakuutuksia kaupitellaan Kuluttajaliiton mukaan epäeettisesti.

Ostettu Iphone tyttärelle. "Saat aina hyllystä" uuden puhelimen, jos vanhalle käy jotain. Nyt näyttö rikki, mutta puhelin lähetäänkin huoltoon. Lisävakuutusta ei olisi ostettu jos tämä olisi ollut tiedossa.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tullut yhteydenotto

– Myyjät yleensä korostavat näiden vakuutusten erinomaisia puolia ja unohtavat kertoa, että ei ole niin yksinkertaista, että joka tilanteessa saa korvauksen. Jos ollaan vähän niin kuin huijaamismielellä liikkeellä, niin asiakkaalle suullisesti kerrotaan hyvistä ominaisuuksista ja paperilla lukee aivan muuta. Jälkikäteen on täysin mahdotonta todistaa, että myyjä lupasi vakuutuksen kattavan kaikenlaiset vahingot, Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario sanoo.

Vakuutusten myymistä säätelee vakuutussopimuslaki (siirryt toiseen palveluun). Laki velvoittaa, että vakuutusten nurjistakin puolista on kerrottava. Lakimies Tuula Sarion mukaan asia ei ole varsinaisissa vakuutusyhtiöissä ongelma, koska henkilökunta on koulutettua.

– Ongelmia tulee aina silloin, kun vakuutuksia kauppaavat henkilöt, jotka eivät ole sen alan ammattilaisia. Vakuutusten kauppaaminen ei ole ihan yksinkertaista, jos yritetään noudattaa lain pykäliä, Sario toteaa.

Viimeisiä jouluostoksia tekeville Sariolla on tarjota yksinkertaiset ohjeet, joilla välttää sudenkuopat.

– Suomalaisten perisynti on, että kuunnellaan suupuheita. Suuri osa ongelmista olisi voitettavissa sillä, että sopimusta ei tehdä, ennen kuin paperit on luettu ja ymmärretty. Aika moni riita jäisi silloin syntymättä, mutta aika moni vakuutuskin jäisi ottamatta, Sario toteaa.