Kotipizzan liikevaihto jatkaa paisumista

Brändi- ja ilmeuudistuksen läpikäynyt pizzaravintolaketju arvioi ketjumyynnin kasvavan tänä vuonna 15 prosenttia.

talous
Kotipizza-ravintola
Ismo Pekkarinen / AOP

Pizzaravintolaketju Kotipizza on kasvattanut myyntiään ja liikevaihtoaan siinä määrin, että yhtiö päättänyt nostaa arviotaan tilikauden taloudellisesta kehityksestä. Kotipizza arvioi konsernin ketjumyynnin kasvavan noin 15 prosenttia tänä vuonna.

Kotipizzan vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi elo-lokakuussa 19 prosenttia vuoden takaisesta reiluun 17 miljoonaan euroon. Samassa ajassa pizzaketju kasvatti myyntiään reilut 16 prosenttia. Vertailukelpoista liikevoittoa yhtiö leipoi reilut 1,6 miljoonaa euroa.

Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervasen mukaan kasvun taustalta löytyy useita syitä, joista keskeisin on yhtiön viime vuonna käynnistämä brändi- ja ilmeuudistus. Kotipizza on myös onnistunut haistamaan ruokatrendit, etenkin kasvisruoan suosion kasvun.

– Esimerkiksi suositun "lihaton lokakuu" -kansalaiskampanjan aikana kasvistäytteisten pizzojen myynti kasvoi verkkokaupassa 16 prosenttia, Tervanen sanoo.

Kotipizza Group listautui viime kesänä Helsingin pörssiin. Tämänpäiväisen ilmoituksen jälkeen yhtiön osakkeen arvo ponkaisi huimaan nousuun. Iltapäivällä yhtiön osake oli yli 6 prosenttia plussalla.