Tupakan saatavuus vaikeutuu, kun kiristyvä valvontamaksu karsii myyntipaikkoja

Tupakan myyntipisteiden määrä vähenee ensi vuoden alussa. Taustalla on elokuussa muuttunut tupakkalaki, jonka nojalla monet kunnat nostavat tupakan myynnin valvontamaksua vuoden alusta.

Savuke
Tupakka valitaan kaupan kassalla numeropainikkeella.
Tupakan ja nikotiinivalmisteiden myyminen maksaa enimmilään 1000 euroa kassaa kohti.Yle / Heikki Ahonen

Tupakan ja nikotiinivalmisteiden myynnin valvonta on Suomessa kuntien tehtävä. Elokuussa muuttunut tupakkalaki antaa kunnille oikeuden periä valvonnasta maksun oman harkinnan mukaan – kattohinta vuosittaiselle valvontamaksulle nousee 500 euroon myyntipisteeltä.

Useat kunnat ovat tarttuneet mahdollisuuteen korottaa valvontamaksuja. Kaupungeista ainakin Helsinki, Tampere, Turku ja Kuopio perivät ensi vuoden alusta tupakan tai nikotiinivalmisteiden myynnistä 500 euroa. Jyväskylässä ja Rovaniemellä taksaksi on päätetty 250 euroa.

Maksu on pääsääntöisesti myyntipistekohtainen. Näin esimerkiksi isoissa marketeissa jokaisesta tupakkatuoteita myyvästä kassasta peritään maksu. Enimmillään maksu voi olla 1 000 euroa kassaa kohti, jos jokaisella kassalla myydään sekä tupakka- että nikotiinivalmisteita.

Joissain kunnissa kaupat voivat saada huojennusta. Esimerkiksi Tampereella 500 euron valvontamaksu käsittää 1–3 myyntipistettä, mutta jokainen seuraava myyntipiste on 500 euroa.

Tavoitteena savuton Suomi

Korotus on tuntuva, sillä aiemmin maksut ovat olleet 120–130 euron luokkaa.

Vielä ei ole tiedossa, kuinka moni kauppias, kioskin pitäjä ja ravintolyrittäjä aikoo luopua tupakan ja nikotiinivalmisteiden myynnistä. Useat kunnat ottavat luopumisilmoituksia vastaan vuoden loppuun asti.

Jyväskylässä luopujia on tämän hetken tiedon mukaan muutamia. Muun muassa Osuuskauppa Keskimaa aikoo karsia myyntipisteitä.

– Vähennämme tupakanmyyntipisteitä lähes kaikissa toimipaikoissa. Tarve katsotaan myymäläkohtaisesti, mutta vähennystä tulee olemaan ainakin isoimmissa myymälöissä. Puhutaan useiden myyntipisteiden lopettamsiesta, kertoo toimialajohtaja Reima Loukkola.

Myyntiverkoston harvenemisen uskotaan tukevan tupakkalain tavoitetta (siirryt toiseen palveluun) eli tupakkatuotteiden käytön lopettamista.