Mainetutkija pitää Yle-kohua näytön paikkana

Ylen on nyt tehtävä työnsä erittäin hyvin, että sen uskottavuus, luotettavuus ja riippumattomuus säilyvät, sanoo professori Pekka Aula.

Yle
Astudio
Yle

Ylen ympärillä on kohistu muutaman viikon ajan ja esille on noussut erityisesti uutis- ja ajankohtaistoiminnan riippumattomuus.

Kohu on koetellut myös Ylen mainetta. Organisaatioiden maineenhallintaan erikoistunut tutkija Pekka Aula arvioi, että kohulla on vaikutusta Ylen maineeseen luotettavana, uskottavana ja riippumattomana mediana.

Kuinka pitkäkestoisesta kolhusta on kyse, sitä on Aulan mukaan vaikea ennakoida.

– Voi olla, että vaikutus on lyhytaikainen. Aikaa menee vuosi tai kaksi ja tämä jää maineen historiaan. Se voi kuitenkin nousta jälleen uudestaan esiin.

Yle tutkii riippumattomuutta herkällä korvalla

Alma Median lehdet uutisoivat (siirryt toiseen palveluun) keskiviikkona mielipidetutkimuksestaan, jonka mukaan kaksi kolmesta vastaajasta ilmaisi luottamuksensa Ylen uutisiin. Tutkimusyhtiö Tietoykkönen kysyi 1 500 vastaajalta, ovatko he samaa vai eri mieltä väittämästä: Luotan siihen, että Ylen uutisointi on riippumatonta.

Kysely tehtiin Yle-kohun alettua joulukuun toisella ja kolmannella viikolla.

Yle kysyy suomalaisilta uutismedioiden arvostuksesta omalla Uutisarvostukset-tutkimuksellaan, jonka tekee muutaman kerran vuodessa Taloustutkimus.

Tämän vuoden lokakuussa eli ennen Yle-kohua tehdyssä tutkimuksessa Yleä piti luotettavana tai erittäin luotettavana yhdeksän kymmenestä suomalaisesta. Puolet suomalaisista pitää Yleä riippumattomana ja puolueettomana.

Taloustutkimus on tehnyt Ylen Uutisarvostukset-tutkimusta vuodesta 2010 lähtien. Luottamus Yleen on kasvanut vuosi vuodelta.

– Yle on ollut koko ajan kärkipaikalla luotettavuudessa muihin medioihin verrattuna. Viime vuosien aikana siinä on ollut jopa hienoista nousua, kertoo tutkimusjohtaja Katja Mikkonen Taloustutkimuksesta.

Ylessä on jo ennen kohua päätetty kysyä suomalaisten mielipiteitä Ylen ja muiden medioiden arvostuksesta yhä useammin. Seuraavan kerran Uutisarvostukset-tutkimus tehdään jo tammikuussa.

Kohun jälkeen paljon töitä ja avoimuutta

Mainetutkija Pekka Aulan mukaan Ylellä on paljon tehtävää maineensa eteen kohun jälkeen. Tärkeintä on, kuinka Yle jälkihoidon tekee ja kuinka avoimesti se siitä kertoo. Sosiaalisen median aikana yritysten on vaikea säädellä, mitkä asiat käsitellään julkisuudessa ja mitkä ei.

– Ihmisille on hirvittävän tärkeätä, miten tällainen kohu hoidetaan. Minkälaisia ratkaisuja tehdään ja miten niistä osataan kertoa avoimesti. Meillä on yleisesti ottaen aika vanhakantaista ajattelua näkyväksi tekemisestä ja se on tässä se ongelma.

Hyvänä esimerkkinä avoimuudesta Aula pitää sitä, kun Susanne Päivärinta haastatteli Ylen päätoimittaja Atte Jääskeläistä A-studiossa heti Yle-kohun alkumetreillä.

Ylellä on Pekka Aulan mielestä paljon töitä tehtävänä, jotta sen maine luotettavana uutismediana säilyy.

– Jos maineoppeja katsotaan, niin työ on tehtävä ihan älyttömän hyvin. Sillä tavalla voidaan osoittaa, että toiminta on edelleen uskottavaa, luotettavaa ja riippumatonta.