Kolaritilanteessa irtotavara voi olla hengenvaarallinen – Vain välttämätön auton matkustamoon

Autossa tavarat on pakattava takakonttiin ja kiinnitettävä huolellisesti. Hattuhylly ja jalkatilat on jätettävä tyhjiksi.

liikenneturvallisuus
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini KarvonenMaria Bonnor / Yle

Edessä on joulureissu sukulaisten luo tai mökille. Tavaroiden pakkaaminen on aikamoinen urakka, ja laukut ja nyssäkät tulee sullottua autoon kovassa kiireessä, kun lapset huutavat malttamattomina jaloissa.

Auton huolellinen pakkaaminen on kuitenkin halpa henkivakuutus. Kun tavarat on pakattu ja kiinnitetty huolellisesti takakonttiin, ne eivät kolaritilanteessa pääse paiskautumaan matkustamoon.

Tabletit telineeseen, hattuhylly tyhjäksi

Pienet ja viattomalta näyttävät tavarat voivat onnettomuushetkellä muuttua vaarallisiksi. Jos auto suistuu penkalle tai lähtee pyörimään katon kautta ympäri, niin esimerkiksi tabletti voi iskeä ohimoon tai takaraivoon kovalla voimalla.

– Monesti tulee otettua mukaan tablettia, kännykkää, vesipulloa ja eväitä. Kannattaa harkita, mitä todella tarvitaan. Jos jotain sattuu, niin tabletti tai vaikka älypuhelin voi olla vammauttavia, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen.

Jollain lapsia on pitkien automatkojen aikana viihdytettävä, eivätkä musiikki, äänikirjat tai keltaisten autojen laskeminen aina riitä.

Viisi minuuttia ei riitä, että koko perhe on autossa tavaroineen.

Eini Karvonen

Jos tablettia tarvitaan, suosittelee Karvonen käyttämään telinettä, jolla tabletti kiinnitetään etupenkin niskatukeen.

Ehdottoman kiellettyä on viritellä tabletti kiinni niskatukeen kuminauhoilla, kuten Karvonen on kauhukseen nähnyt tehtävän.

– Sehän ei siinä pysy, jos jotain tapahtuu, joudutaan vaikka jarruttamaan äkisti.

Takaikkunan alla olevalle hattuhyllyllekään ei saa pakata tavaraa, sillä ne voivat lentää matkustajien niskaan heti ensimmäisessä kovassa jarrutuksessa.

Takakontin tavarat on kiinnitettävä liinoilla tai narulla

Kaikki mahdollinen tavara tulee siis pakata auton takakonttiin. Raskaimmat laukut ja kassit pannaan perälle, kevyemmät eteen ja päälle.

Jos käytettävissä on suksiboksi, voi keveimpiä tavaroita pakata myös sinne. Auton rekisteriote kertoo, mikä on suurin sallittu kattokuorma.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen painottaa, että takakontin tavarat on myös kiinnitettävä huolellisesti.

Kiinnityspisteitä löytyy takakontin perältä takapenkin selkänojasta sekä edestä, läheltä takakontin pohjaa. Näihin voi kiinnittää kapeat vetoliinat tai vaikka pyykkinarun, jolla tavarat sidotaan kiinni.

Kuskin täytyy nähdä ulos takaikkunasta

Useissa farmarimallisissa autoissa on matkustamon ja tavaratilan välillä metalliristikko, joka on kiinnitetty auton rakenteisiin. Tässä tapauksessa tavaramäärä voi nousta auton takaosassa korkeammallekin, tosin sillä edellytyksellä, että kuski edelleen näkee ulos myös auton takaikkunan kautta.

Naruverkko sen sijaan ei riitä pitämään painavia tavaroita farmariauton takatilassa. Ei myöskään tavaroiden päälle vedettävä näkösuoja.

– Näkösuojalla vain peitetään tavarat muiden katseilta, mutta se ei pidä tavaroita paikoillaan. Se ensimmäisenä napsahtaa pois, jos jotain sattuu ja tapahtuu, sanoo Eini Karvonen.

Auton pakkaamiseen ja tavaroiden kiinnittämiseen kannattaa siis varata aikaa.

– Yksi viisi minuuttia ei riitä, että koko perhe on autossa tavaroineen. Siihen kannattaa puoli tuntia ainakin ottaa aikaa, ja jos ensimmäistä kertaa tekee, niin vähän enemmänkin, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen.