Muistaisitko sinä? Kaduntallaajien versio jouluevankeliumista huvittaa

Jouluevankeliumi on useimmille tuttu kertomus, mutta vain harva muistaa tarkalleen, miten se menee.

jouluevankeliumi
Seimi Riistaveden kirkonmäellä

Jouluevankeliumi on monelle tuttu, mutta harva muistaa sen tekstin oikein.

Kuka käski ja mitä? Oliko se Herodes, Pontius Pilatus vai kenties Augustinus? Mitä enkelit lauloivatkaan paimenille? Monilla pyörii päässä lapsena opittu vanha, vuoden 1938 Kirkkoraamatun mukainen versio.

Tarina Jeesuksen syntymästä on suomalaisille tuttu Luukkaan evankeliumista (siirryt toiseen palveluun). Käytännöllisen teologian professori Jyrki Knuutila Helsingin yliopistosta kertoo, että Luukkaan evankeliumissa Jeesuksen syntymä kuvataan kaikkein yksityiskohtaisemmin.

– Voisi sanoa, että Luukkaalla on parhain stoori. Siinä ensimmäisen joulun tapahtumat on sidottu historialliseen kontekstiinsa, henkilöt ja paikat mainitaan. Esimerkiksi Matteuksen teksti on pelkistetty ja Johanneksen taas hyvin teologinen, selittää Knuutila.

Katkelmaa luettu keskiajalta lähtien

Luukkaan evankeliumin käyttö Suomessa joulun päätarinana juontaa juurensa keskiajalle.

– Silloin Suomessa jouluyön messu on joulunajan tärkein kirkollinen tapahtuma, johon kuului tämä Luukkaan evankeliumin katkelma. Se siirtyi luettavaksi 1600-luvulta lähtien aamulla pidettävään joulukirkkoon, josta se on välittynyt edelleen nykyiseen käytäntöön, kertoo Knuutila.

Tarina verollepanosta, lapsen syntymästä ja enkelien ilmoituksesta on tuttu monelle koulujen kuusijuhlasta. Moni suomalainen on esiintynyt itsekin kylpytakissa paimenena, hopenauha päässään enkelinä tai seimen äärellä istuvana Mariana nukke sylissään.

– 1860-luvulla perustettu Kansakoululaitos otti tämän joulukirkosta tutun tekstin osaksi joulujuhlaperinnettä ja siellä se on pysynyt.