Etujärjestöt: Kateusvero uhkaa motoristeja konkursseilla – isot veneet kirjoille ulkomaille?

Veneilijöiden etujärjestön mukaan hallituksen kaavailema uusi vero voi johtaa suurimpien ja kalliimpien veneiden rekisteröimiseen ulkomaille. Verolle on tarkoitus panna myös moottoripyörät.

moottoripyörät
Moottoripyörä, Harley Davidson
Moottoripyörän rengas, Harley DavidsonUula Kuvaja / Yle

Hallitusohjelmaan kirjattu uusi vero tavoittelee yhteensä noin 50 miljoonan euron tuloja vuosittain. Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n mukaan hallituksen laskelmat kelluvat huteralla pohjalla.

Etujärjestön mukaan rekisterissä on paljon haamuveneitä. Sieltä voikin löytyä paatteja jopa neljännes enemmän kuin todellisuudessa Suomessa on. Venerekisterissä on noin 200 000 venettä.

Ruotsi luopui veneverosta kannattamattomana

– Veroa ei ole valmisteltu huolella ja poliittinen päätös tehdään heikoin perustein, Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n hallituksen puheenjohtaja Samuli Salanterä sanoo.

– Samalla veron tuotto on jäämässä odotettua vähäisemmäksi.

Salanterä tietää, että jo nyt moni vene viedään talveksi Viroon edullisen talvisäilytyksen takia ja myös veneen pysyvä pitäminen Virossa on mahdollista.

– Tämä kohdistuu kaikkein arvokkaimpiin veneisiin. Viroon lähtisivät varsinkin isot jahdit, Salanterä sanoo.

Motoristit: Moottoripyörien myynnissä jyrkkä alamäki

Myös moottoripyöräilijät tyrmäävät uuden veron. Veneiden lisäksi verolle on tarkoitus panna myös moottoripyörät. Uusien verojen ulkopuolelle ovat jäämässä mm. kevytmoottoripyörät, mopot, mopoautot ja moottorikelkat.

Vuonna 2007 nähtiin uusien moottoripyörien kaupassa huippuvuosi, mutta sen jälkeen on menty jyrkästi alaspäin.

– Lasku on ollut hurjaa, Suomen motoristit ry:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen sanoo.

Uusien moottoripyörien rekisteröinnit ovat romahtaneet alle kolmasosaan huippuvuosista.

Tänä vuonna ensirekisteröinnit jäävät hieman alle 3000 pyörän. Vaikka moottoripyöräilyn harrastajia on enemmän kuin koskaan, on kaupan supistuminen jatkunut tänä vuonna.

– Alalla on ajan saatossa nähty konkurssejakin ja niitä nähtänen edelleen, jos meno jatkuu tällaisena, Kuosmanen sanoo.

Taantuman lisäksi uusien pyörien kauppaa on hidastanut vuoden 2013 ajokorttiuudistus, joka nosti moottoripyöräkortin hintaa selvästi.

Valtiovarainministeriö: Rekisterissä voi olla epätarkkuutta

Veroa valmistelevan työryhmän puheenjohtaja hallitusneuvos Merja Sandell valtiovarainministeriöstä sanoo, että rekisterissä voi olla puutteellisia tietoja.

– Siitä lähdetään, että vero nojautuisi rekisteritietoihin, Sandell sanoo.

– Meidän käsitys on se, että haamuveneitä siellä ei pitäisi olla kovinkaan paljon mutta epätarkkuutta rekisterissä voi olla. Toki rekisteriin voi ilmaantua poistumaa veron myötä.

Veneveron alaraja on 50 hevosvoiman moottori. Veron on suunniteltu olevan noin 100-300 euroa. Veron määrän on kaavailtu kasvavan moottoritehon kasvaessa. Purjeveneille on mietitty pituuskririteeriä veron pohjaksi.

Matkailu ja työllisyys kärsivät

Veneala ja motoristit pitävät riskinä sitä että veronkanto maksaa enemmän kuin verojärjestelmän teko.

– Veronkannosta tulee niin kallista, että tämä ei koskaan tule tuottamaan valtiolle, Kuosmanen sanoo

Etujärjestöt muistuttavat, että myös oheisvaikutukset esimerkiksi työllisyyteen ja matkailuun ovat suuret. Ruotsissa venevero lopetettiin aikoinaan kokonaan, koska järjestelmän ylläpito maksoi enemmän kuin mitä vero tuotti.