Uutta tietoa fitness-urheilusta – Raju painonpudotus ei ole terveysuhka

Suurin osa fitness-kilpailijoista palautuu kovasta dieetistään ongelmitta, osoittaa tuore suomalaistutkimus.

fitness-urheilu
Nuori nainen kuntosalilla.
Tutkimuksessa oli mukana 27 tervettä naisia.Neniya Lanti / AOP

Fitness-urheilu on saanut viime vuosina kielteistä julkisuutta, vaikka lajia ei ole paljon tutkittu ennen Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitoksen tutkimusta.

Siinä selvisi, että vaikka fitness-urheilijoiden dieetin aikana muutokset kehon koostumuksessa ja hormonaalisessa järjestelmässä olivat isoja, suurin osa kilpailijoista palautui palautumisjaksolla dieettiä edeltävään tilaan.

– Kaikessa on toki riskinsä, sitä ei voi kieltää. Mediassa esiintyneet, ongelmia kohdanneet yksilöt, ovat todennäköisesti kuitenkin yksittäistapauksia, eikä näitä voi yleistää kattamaan laajaa joukkoa fitness-urheilijoita, akatemiatutkija Juha Hulmi toteaa.

Rasva väheni, lihasmassa ei

Tutkimus alkoi keväällä 2015 ja päättyi alkuvuodesta 2016. Mukana oli 27 fitness-kilpailijanaista. Heidät mitattiin tarkasti ennen kolmen–neljän kuukauden dieettiä, kilpailun jälkeisenä aamuna ja kolmen–neljän kuukauden kuluttua kilpailusta.

Vastaava joukko nuoria naisia toimi kontrolliryhmänä.

Nykyään fitness ei enää ole parsakaaliin näännyttämistä.

Juha Hulmi

– Aina puhutaan siitä, miten rankkaa fitness on. Ehkä olin itse yllättynyt, miten hyvissä henkisissä ja fyysisissä voimissa kilpailijanaiset kuitenkin olivat. Nykyään fitness ei enää ole parsakaaliin näännyttämistä kuten ennen, akatemiatutkija Juha Hulmi sanoo.

Keskimäärin kolmen–neljän kuukauden dieetti vähensi kehon rasvan määrää noin 35–50 prosenttia lihaskoon pysyessä lähes ennallaan.

– Lisäksi yllätti myös se, että dieetin aikana pystytään niin hyvin ylläpitämään lihasmassaa. Treenaaminen ja ravinto ovat järkevämpiä kuin ennen ja nuoria naisia osataan valmentaa nykyään paremmin, Juha Hulmi sanoo.

Tutkijat muistuttavat, että lajia voi harrastaa siinä missä muitakin esteettisiä lajeja, kunhan muistaa pitää harrastuksensa järkevällä pohjalla. Kilpailutason fitness ei sovi kaikille.

Urheilullinen fitness-elämäntapa, jolla tähdätään terveisiin elämäntapoihin, ja fitness huippu-urheilulajina on hyvä erottaa toistaan, pro gradu -tutkielmaa fitnesslajeista tekevä Ville Isola ja tutkimuksen johtaja, professori Keijo Häkkinen muistuttavat.

Välillä hyvä palautua

Fitness-urheilijat ovat hyvin vähärasvaisessa kunnossa vain lyhyen aikaa vuodesta. Tutkijat varoittavat, että urheilijoilla saattaa olla suuremmat terveysriskit silloin, kun he ovat ympäri vuoden energiantarpeeseen nähden hyvin tiukalla ruokavaliolla ja erittäin alhaisella rasvaprosentilla.

Liian usein toteutettu dieetti voi vaikuttaa hormonitasoihin niin, etteivät kuukautiset palaudu säännöllisiksi.

Kroppa ei pääse palautumaan, jos ihminen on koko ajan dieetillä.

Juha Hulmi

– Kroppa ei pääse palautumaan, jos ihminen on koko ajan dieetillä. Olisi järkevää välillä palautella, syödä normaalin terveellisesti ilman energiarajoituksia, akatemiatutkija Juha Hulmi muistuttaa.

Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian, terveystieteiden ja liikuntakasvatuksen laitosten sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Helsingin yliopiston yhteistyönä.

Tulokset on julkaistu alan johtavassa kansainvälisessä Frontiers in Physiology (siirryt toiseen palveluun)-lehdessä.

Fitness-urheilulla tarkoitetaan kilpailulajeja, joissa henkilöt kilpailevat fyysisestä ulkomuodosta sekä mahdollisesti myös fyysisestä toiminnallisuudesta. Fitness-urheilussa on useita alalajeja ja näissä eri kilpailuluokkia.