Auton lasit sisältä jäässä? – Pidä auto kuivana ja huolehdi lasin puhtaudesta

Auton sisäilman kosteus on vaivannut tänä talvena monia autoilijoita - etenkin kun lämpötila sahaa plussalta miinukselle. Ongelmaan löytyy useitakin ratkaisuja.

tuulilasi
Auton ikkunaan tiivistyy vesihöyryä.
Auton ikkunaan tiivistyy vesihöyryä.Hanne Leiwo/Yle

Auton tuulilasin jäätyminen sisältä on yleinen ongelma talvella ja erityisesti silloin, kun lämpötilat vaihtelevat pakkasen ja plussakelien välillä. Sisäikkunoiden huurtuminen ja jäätyminen johtuvat yksinkertaisesti sisäilman kosteuden tiivistymisestä tuulilasin pintaan.

Kosteus pois, lasit puhtaaksi ja suodattimet vaihtoon

Tärkeää on pitää auto mahdollisimman kuivana ja kosteus poissa sisätiloista. Yleisiä kosteuden lähteitä ovat esimerkiksi kangas- ja kumimatot ja lastenistuimet. Kengät kannattaa puhdistaa lumesta autoon tultaessa mahdollisimman hyvin.

Tuulilasin likainen sisäpinta kerää kosteutta. Siksi tuulilasi kannattaa puhdistaa säännöllisesti ja kunnolla. Vaikka ikkunoiden pesuun on olemassa monenlaisia puhdistusainetta, ei Ossi Pitkänen Vaasan Vianorilta käyttäisi kemikaaleja.

– Ne jättävät aina jonkinmoisen kalvon siihen ikkunan pintaan, Pitkänen toteaa.

Kirkas lasi on Pitkäsen mukaan kaikista paras keino estää lasien jäätyminen ja huurtuminen. Vesa Luomansivu E-P:n Autokorjaamosta käyttäisi ikkunan puhdistamiseen tarkoitukseen sopivaa pesunestettä.

Raitisilmasuodattimen vaihto ja ilmastointilaitteen huolto auttavat, että auto ei kierrätä kosteaa ilmaa.

– Varsinkin jos sisäilmasuodatin on aivan tukossa, niin ilmaa ei tule tarpeeksi suodattimen läpi. Se vaikuttaa tehoon, että se ei pidä sitä lasia auki, Luomansivu toteaa.

Sopiva tarkastus- ja huoltoväli on Luomansivun mukaan kerran vuodessa. Myös Pitkänen suosittelee vuotavan jäähdytyslaitteen kennon huoltoa.

Ikkuna hetkellisesti auki ja varovasti skrapan kanssa

Nettisivustot ovat täynnä vinkkejä kissanhiekalla täytetyistä sukista ja silikageelistä. Näistä Pitkäsellä ja Luomansivulla ei ole kokemusta.

Mikäli lasit ovat jäätyneet pahasti, pitää ne saada ensin sulatettua. Luomansivu veisi auton mahdollisuuksien mukaan lämpöiseen autotalliin sulamaan yöajaksi. Mikäli liikenteeseen pitää päästä mahdollisimman nopeasti, kannattaa jääskrapan käytössä sisätiloissa olla varovainen, ettei ikkunapinta naarmutu.

– Ja jos autossa on antenni lasissa sisäpuolella, niin sitä johtoa kannattaa myös varoa, ettei mene poikki, Luomansivu kertoo.

Autolla ajaessa kannattaa kuuma ilmavirtaus suunnata suoraan ikkunoihin. Kun ikkunat ovat sulaneet, kannattaa ilmavirtausta suunnata myös lattiaan.

– Ja pitää myös jotain ikkunaa hieman raollaan, että kosteus pääsee poistumaan, Pitkänen toteaa.

Kun matkan määränpää lähestyy, suositellaan puhaltimia kääntämään muutamaksi minuutiksi kylmemmälle. Tämän ansiosta lasit ehtivät jäähtyä hieman, jotta ulkoilman ja auton sisälämpötilan välillä ei ole mahdottoman suurta eroa. Luomansivun mukaan voi hetkellisesti avata ennen autosta poistumista ikkunan, jotta kosteus pääsee poistumaan.