Huomio helsinkiläinen – tämä vuosi jättää jälkensä moneen tulevaankin

Kruunusillat, Raide-Jokeri, yleiskaava… Pääkaupunkiseudulla on ollut suurten päätösten vuosi. Poimimme järkäleistä muutaman, jotka vaikuttavat suuresti tulevaan.

Helsinki

1

Länsimetro Aalto-yliopiston metroasema
Antti Kolppo / Yle

Milloin länsimetrolla pääsee Espooseen? Kesään mennessä, ehkä

Kulunut vuosi on ollut länsimetrohankkeelle raskas, ja kalliiksi se on käynyt myös veronmaksajille.

Metron piti aloittaa liikennöinti Espooseen jo elokuun puolivälissä, mutta kesällä Helsingin seudun liikenne HSL ilmoitti, että aloitus viivästyy turvallisuusongelmien takia.

Lokakuussa puolestaan kerrottiin, että metro ei kulkisi vielä tammikuussakaan. Syynä oli järjestelmien testaus, joka oli vienyt ennakoitua enemmän aikaa.

Marraskuussa Länsimetro-yhtiö tiedotti, että se vaihtaa toimitusjohtajaa, Matti Kokkisesta Ville Saksiin. Samalla se tiedotti, että metrohankkeen kokonaiskustannukset nousevat entisestään: arvio on nyt 1 186 miljoonaa euroa. Vielä kahdeksan vuotta sitten kustannusten arvioitiin olevan korkeintaan 714 miljoonaa.

Kustannusarvion ylittyminen yllätti myös Helsingin ja Espoon valtuutetut. Loppuvuodesta uusi budjetti kuitenkin nuijittiin kaupunginvaltuustoissa.

Yle on seurannut länsimetrohanketta lukuisissa jutuissa vuoden aikana. Esimerkiksi tässä jutussa selvitettiin, miksi yksi Suomen suurimmista rakennushankkeista on mennyt pieleen.

Entä milloin metrolla sitten pääsee Espooseen? Tuorein arvio on, että edellytykset sille, että metroliikenne Tapiolaan voi alkaa, täyttyvät huhtikuussa, Matinkylän osalta puolestaan kesäkuussa.

HSL – joka liikennöinnin aloittamisesta lopulta päättää – oli joulukuussa varovaisen optimistinen:

– Nyt näyttää siltä, että [liikenne] alkaa kesäkuussa Matinkylään asti, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoi Ylelle.

2

Kädet pyörän ohjaustangolla.
Miirva Korpela / Yle

Autot saavat väistyä Hämeentiellä

Vuosien vääntö siitä, tulisiko Hämeentiestä tehdä joukkoliikennekatu vai ei, sai päätöksensä huhtikuussa, kun kaupunginvaltuusto näytti vihreää valoa Hämeentien liikennesuunnitelmalle.

Sen mukaan yksityisautojen läpiajo estetään Hakaniemen ja Sörnäisten Kurvin välillä, kiinteistöille ajamista lukuun ottamatta, ja pyöräliikenteelle rakennetaan ajoradasta ja jalankulusta reunakivillä erotellut yksisuuntaiset pyörätiet, niin kuin vaikkapa Tanskan Kööpenhaminassa.

Päätöksen seurauksena jopa 7 500 autoa vuorokaudessa siirtyy Hämeentieltä muille reiteille, etenkin Sörnäisten rantatielle. Bussiliikenne nopeutuu Hämeentiellä noin minuutilla ja raitiovaunujen liikenne puolestatoista kahteen minuuttia.

Hanke on määrä toteuttaa vuosina 2017–2019.

3

Kerrostalotyömaa.
Toni Pitkänen / Yle

Yleiskaava lyötiin lukkoon, asuntokerrosalaa kaavoitettiin 735 000 kerrosneliömetriä

Yli seitsemän tuntia. Niin kauan ehti istunto lokakuun lopussa kestää, ennen kuin kaupunginvaltuusto sinetöi Helsingille uuden yleiskaavan.

Yleiskaava on herättänyt vuoden aikana kiivasta keskustelua: Keskuspuiston nakertamista on vastustettu muun muassa ihmisketjuilla, myös vihreisiin pettyneiden on kerrottu puuhaavan omaa puoluetta. Uutta yleiskaavaa on puolustettu esimerkiksi sillä, että julkisen liikenteen osuutta kulkumuotona kasvatetaan siinä merkittävästi.

– Väitän, että kokonaisuutena tämä on ilmastokestävämpi ja ympäristöystävällisempi kuin edellisten yleiskaavojen mukainen Helsinki, sanoi kaupunginhallituksen jäsen, vihreiden Hannu Oskala, kun ilmeni, että luontotutkijoiden mielestä yleiskaavassa on uhkaavat ainekset.

Yleiskaava auraa tietä sille, että Helsinki voi kasvaa noin 860 000 asukkaan kaupungiksi vuoteen 2050 mennessä. Jotain tahdista kertoo esimerkiksi se, että kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja, kokoomuksen Risto Rautava laski yhteisöpalvelu Facebookissa ennen uuttavuotta, että uutta asuntokerrosalaa on kaavoitettu tänä vuonna noin 735 000 kerrosneliömetriä, kun tavoite oli 550 000 kerrosneliömetriä.

Tulevaisuudessa asuntorakentamista on tiedossa muun muassa Malmin lentokentän alueelle, Vartiosaareen, Lauttasaareen sekä Tuusulan-, Lahden- ja Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien kaupunkibulevardien varteen.

Yksi kuumimmista kiistakapuloista yleiskaavassa onkin ollut Malmin lentokentän kohtalo: sen säilyttämisen puolesta on tehty jopa kansalaisaloite, joka on etenemässä eduskunnan käsittelyyn, siitä huolimatta, että oikeusoppineiden mielestä eduskuntakaan ei pelasta lentokenttää.

Näillä näkymin ilmailutoiminta jatkuu Malmilla vuoteen 2019 saakka.

– Tämä on aivan ilouutinen meille. Paljon työtä on tehty ja paljon on vielä tehtävänä, kommentoi Malmin lentokenttäyhdistyksen puheenjohtaja Niko Lamberg tuoretta sopimusta hieman ennen joulua.

4

”On se nätti. Mitä sitä taiteella pilaamaan”, mainosjulisteessa lukee.
Yle

Vielä kerran: Guggenheimia ei rakenneta Helsinkiin

Marraskuussa kerrottiin yllättävä uutinen: Helsingin kaupunki ja Guggenheim Helsingin Tukisäätiö olivat valmistelleet esityksen amerikkalaisen Guggenheimin taidemuseon perustamiseksi Helsinkiin.

Kyse oli uudesta käänteestä vuosia jatkuneessa Guggenheim-saagassa. Kuukautta myöhemmin se tuli myös päätökseensä, kun Helsingin kaupunginvaltuusto torppasi esityksen selvin lukemin.

– On hyvin epätodennäköistä, että lähiaikoina alkaisimme viritellä uutta museohanketta, sanoi Solomon R. Guggenheim -säätiön varajohtaja Ari Wiseman äänestyksen jälkeen.

Guggenheim ei ehkä olisi ollut kallein jättiurakka pääkaupunkiseudulla, mutta ainakin se on ollut yksi kiistellyimmistä. Valtuuston Guggenheim-keskustelussa puheenvuoroja käyttivät etupäässä miehet, ilmeni Svenska Ylen tekemästä selvityksestä.

5

Raide-Jokerin havainnekuva Oulunkylän Käskynhaltijantieltä
WSP Finland Oy / kaupunkisuunnitteluvirasto

Pikaratikalla Itäkeskuksesta Keilaniemeen

Vaikka moni olisi toivonut toisin, länsimetrosta ei saanut keskustella Helsingin kaupunginvaltuuston kokouksessa kesäkuun puolivälissä. Silloin nuijittavana oli toinen joukkoliikennehanke: Raide-Jokeri.

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen rakennettava seudullinen poikittainen pikaraitiotielinja. Radan pituus on noin 25 kilometriä, josta noin 16 sijoittuu Helsinkiin ja yhdeksän Espooseen.

Raide-Jokerilla on ennakoitu olevan vuonna 2025 liki 90 000 käyttäjää arkivuorokaudessa. Nykyisin vastaavalla bussilinjalla 550 matkustaa noin 30 000 ihmistä päivittäin.

Hanketta on hauduteltu jo pitkään. Huhtikuussa valtio lupasi sille 84 miljoonan euron tuen, noin kolmanneksen kustannuksista. Radan on tarkoitus valmistua vuonna 2021.

6

Seinämaalaus kerrostalon seinässä Helsingissä
Antti Kolppo / Yle

Kaupunkikuva muutoksessa, harmaat seinät puhkesivat kukkaan

Helsingin kaupunkikuva on ollut muutoksessa viime vuosina – eikä loppua ole näkyvissä.

Tänä vuonna kaupunkikuvaa on piristänyt muun muassa Allas-merikylpylä Kauppatorilla. Mainetta on niittänyt myös näyttelijä Jasper Pääkkösen ja vihreiden kansanedustajan Antero Vartian rakennuttama saunaravintola Löyly Helsingin Hernesaaressa, esimerkiksi syyskuussa yhdysvaltalaisessa Metropolis Magazinessa.

Kaduilla ihastusta ovat herättäneet suuret seinämaalaukset eli muraalit. Talojen harmaat seinät ovat puhjenneet kukkaan ainakin Sörnäisissä ja Vallilassa. Asenne katutaidetta kohtaan on muuttunut yhä suopeammaksi, ja esimerkiksi tästä Ylen jutusta voit lukea, miten teet omasta talostasikin jättimäisen taideteoksen.

7

silta meressä
Helsingin kaupunki ja WSP

Helsinkiin rakennetaan Suomen pisin silta

Helsinkiin rakennetaan tulevaisuudessa Suomen pisin silta. Muun muassa tätä tarkoitti kaupunginvaltuuston elokuinen päätös niin sanotusta Kruunusillat-hankkeesta.

Kyseessä on kolmen sillan kokonaisuus: se yhdistää tulevan Kruunuvuoren asuinalueen ja Laajasalon Helsingin kantakaupunkiin Hakaniemen kautta. Silloille rakennetaan raitiotieyhteys ja kevyen liikenteen väylät, myös hälytysajoneuvot voivat kulkea niitä pitkin.

Pisimmällä eli Kruunuvuorenrannasta Korkeasaareen ulottuvalla siltaosuudella on pituutta noin 1,2 kilometriä.

Kruunuvuorenrannasta ja Laajasalosta on rakentumassa yli 40 000 helsinkiläisen koti. Kruunusiltojen rakentamisen on määrä alkaa vuonna 2018, valmista on 2020-luvun puolivälissä.