Puolan valtio osti yli kahden miljardin arvoisen taidekokoelman – helmenä Leonardo da Vincin Nainen ja kärppä

Czartoryskin säätiön kokoelman 80 000 taideaarretta myytiin Puolan valtiolle vain murto-osalla todellisesta arvosta.

Leonardo da Vinci
naisella on sylissään kärppä
Rex Features / AOP

Puolan kulttuuriministeriö kertoi torstaina ostaneensa arviolta 2,3 miljardin euron arvoisen yksityisen taidekokoelman. Kokoelman helmi on renessanssimestari Leonardo da Vincin öljymaalaus Nainen ja kärppä.

Vuodelta 1490 peräisin olevassa maalauksessa nuori nainen pitelee sylissään valkoista kärppää. Se on yksi neljästä da Vincin naisten muotokuvia esittävistä maalauksista, joista tunnetuin on toki Mona Lisa. Kaikkiaan da Vincin maalauksia on maailmassa vain 15.

Da Vincin työ on yksi osa Czartoryskin säätiön kokoelmaa, johon kuuluu myös muita arvotöitä, kuten Rembrandtin tunnettu maalaus, Renoirin piirroksia sekä säveltäjä Chopinin kirjeitä. Teoksia kokoelmassa on yhteensä noin 80 000.

Puola sai halvalla

Taidekokoelman Puolan valtiolla myi säätiön puheenjohtaja, prinssi Adam Karol Czartoryski. 76-vuotias prinssi asuu ulkomailla, mutta oli läsnä torstaina juhlatilaisuudessa Varsovan kuninkaanlinnassa.

Kulttuuriministeri Piotr Glinski sanoi, että valtio maksoi kokoelmasta vain sata miljoonaa euroa sekä verot. Tämä on vain pieni murto-osa kokoelman arvosta. Pelkästään Nainen ja kärppä on vakuutettu noin 350 miljoonan euron hinnasta.

Czartoryski sanoi haluavansa antaa lahjoituksen valtiolle.

– Minä vain seuraan periaatteessa esi-isiäni, jotka aina työskentelivät Puolan valton hyväksi, prinssi sanoi.

Kokoelman on perustanut prinsessa Izabela Czartoryska vuonna 1801 suojellakseen puolalaista ja eurooppalaista taidetta aikana, jolloin Puola oli jaettuna Itävallalle, Preussille ja Venäjälle.

Izabelan poika, prinssi Adam Jerzy Czartoryski osti Nainen ja kärppä -teoksen Italiasta 1798. Sitä, missä maalaus oli viettänyt 300 vuotta, ei tiedetä. Historiankirjoihin ei ole myöskään säilynyt tietoa siitä, keneltä maalaus tuolloin ostettiin.

Budjettiin lisäys

Kauppa on kuitenkin herättänyt närää säätiön johdossa, sillä heidän mukaansa sitä on valmisteltu salaa. Kauppaa valtiolle ei niinkään paheksuta vaan kokoelman kauppahintaa.

– Tämä oli minun valintani, kommentoi prinssi Czartoryski.

Puolan hallitus puolestaan joutuu venyttämään budjettiaan taidekaupan vuoksi. Budjettiin on tehty lisäys, joka mahdollistaa kulttuuriesineiden ostamisen.

Puolan kulttuuriministerin mukaan kaupalla haluttiin varmistaa ennen kaikkea se, etteivät taideaarteet koskaan lähtisi Puolasta.

Maalaus on joutunut historian saatossa muun muassa natsien käsiin, kun se ryöstettiin miehityksen jälkeen 1939. Se palautettiin Puolaan sodan jälkeen.

Maalauksessa teini-ikäinen rakastajatar

Galleriatyöntekijä katselee Leonardo da Vincin maalaamaa Cecilia Galleranin muotokuvaa.
Galleriatyöntekijä katseli Leonardo da Vincin maalaamaa Cecilia Galleranin muotokuvaa "Nainen ja kärppä" National Galleryssa Lontoossa 8. marraskuuta 2011.Lewis Whyld / EPA

Puupaneelille maalattu Nainen ja kärppä -maalaus on kooltaan 54 kertaa 39 senttimetriä. Se esittää melko suurella todennäköisyydellä Cecilia Gallerania, joka oli Milanon herttua Ludovico Sforzan rakastajatar. Milanon herttua oli da Vincin tukija.

Maalaushetkellä Cecilia Gallerani oli noin 16-vuotias ja kuulu paitsi kauneudestaan myös korkeasta koulutuksestaan ja runoilukyvystään.

Maalauksen kärpällä on arvioitu olevan useita symbolisia merkityksiä. Se ensinnäkin viitannee mallin nimeen, sillä kärppä on klassisella kreikalla Galé. Lisäksi kärppä oli Milanon herttuan vaakunasymboli.

Kärppä on myös puhtauden symboli, sillä uskomuksen mukaan eläin mielummin kuolisi kuin sotkisi puhtaanvalkoisen turkkinsa.

Kaiken lisäksi renessanssiajan Italiassa kärppä yhdistettiin hedelmällisyyteen, joten se saattoi myös vihjata siihen, että Cecilia oli maalaushetkellä raskaana. Hänen tiedetään synnyttäneen Ludovicolle pojan toukokuussa 1491.

Maalaus sekä muu kokoelma siirretään Krakovan kansallismuseoon kaikkien ihailtavaksi.

Lähteet: Reuters, AFP