Oikeanlainen kävely säästää kaatumisilta – tanssi erinomainen apu löytää kehon tasapaino

Lukuisat eri toimijat kampanjoivat talvijalankulun turvallisuuden puolesta Pysy pystyssä-kampanjalla. Yksi keino ovat erityiset tanssilähettiläät.

Liukkaat tiet
Pysy pystyssä -tanssilähettiläs Kai Tamminen.
Johanna Manu / Yle

Kunnon hiekoitus, nastakengät ja toki varovaisuuskin toppuuttelee kävelyteillä liukastelijoita, mutta yllättäen apua pystyssä pysymiseen voi löytää myös tanssista. Liukkailla teillä ei kuitenkaan kannata pistää vallan tanssiksi ja hidas-nopea-rytmilaskuistakin otetaan käyttöön vain ne hitaat askeleet.

Pysy pystyssä-tanssilähettiläs Kai Tamminen Ylihärmästä kehottaa lipsujia kiinnittämään huomiota kehonhallintaan – ja tässä kohtaa saadaan apua tanssista. Ihan ensimmäisenä on kuitenkin opeteltava kävelemään oikein.

– Pitää muistaa liikkua, ei vetää kroppaansa jalkojensa varassa. Kävely unohtuu, kun liikutetaan vaan jalkoja. Kun liike lähtee lantiosta on se tasapainoista ja hyvää. Samalla säästää selkäänsäkin, Tamminen painottaa.

Pitääkö sitten olla parkettien partaveitsi pysyäkseen pystyssä? Tanssilähettilään tanssipari Tuula Nummela muistuttaa, että ennen tanssiaskelia laitetaan asento kuntoon ja itse tanssitaitokaan ei ole kokonaan askelista kiinni.

– Tanssi ei ole niinkään askeleita, vaan se on kehon liikettä. Kun me opetetaan tanssia, me lähdetään heti liikkeelle siitä, että otetaan hyvä tanssiasento. Samalla syntyy se hyvä ryhti. Sehän ei ole sitä, että ollaan rinta rottingilla, vaan se tulee sieltä keskikehosta. Nostat itsesi tavallaan ylös, pikkasen napaa kohti selkärankaa ja samalla pituuskin kasvaa. Ja sitten painoa etupuolelle, sinne päkiöille. Siinä on hyvä ja varma olla. Ja kun tällä samalla periaatteella liikkuu jäisillä teillä, niin sitä hallitsee kehonsa. Kun tulee joku horjahdus, niin on helpompi tehdä korjausliike, Nummela listaa.

Äkkinäiset liikkeet ovat juuri niitä mitä liukkailla keleillä haluaa välttää viimeiseen asti. Kehonhallintaa korjatessa ja opetellessa tanssilähettiläs kuitenkin kannustaa varsin vauhdikkaaseen liikkumiseen.

– Kaikki pyöriminen vie tasapainoaistia todella paljon eteenpäin, pyöri sitten yhdellä tai kahdella jalalla – tai jopa lattialla maaten. Keinuminen, kiikkuminen… Kaikki tällainen, Tamminen kertoo.

Lisää Pysy pystyssä -kampanjasta voi lukea täältä (siirryt toiseen palveluun).