Kalentereita myydään yhä 12 miljoonaa – "Ihmiset haluavat nähdä nimipäivät"

Perinteisten seinä- ja taskukalentereiden menekki on pysynyt digitalisaatiosta huolimatta vakaana. Kalentereita valmistavan Ajasto Paperproducts Oy:n mukaan Suomessa tehdään ja myydään 12 miljoonaa paperikalenteria vuodessa.

kalenterit
Kalenteri
Karri Laihonen / Yle

Digitalisaatio ei ole puraissut pahasti paperisten kalentereiden suosiota. Kirjakauppias Heikki Hiltunen Info Porin kirjakaupasta oli muiden muassa jo varautunut perinteisten kalentereiden katoamiseen.

– Ajattelimme, että sähköisen maailman tullessa paperiset kalenterit häviävät. Näin ei ole kuintenkaan käynyt, kertoo Hiltunen.

Hän arvelee seinä- ja taskukalentereiden suosion liittyvän niiden käytännöllisyyteen.

– Taskukalenteri on snadi: se mahtuu taskuun. Seinäkalenteri on taas sopivan iso eli siitä näkee hyvin.

Kalenterien suosiota pitävät yllä myös erilaiset teemakalenterit.

Edes kaikille nuorille ei digi iske

Tasku- ja seinäkalentereita valmistetaan ja myydään Suomessa 12 miljoonaa vuodessa.

– Kyllä iso syy paperisten kalentereiden suosiolle löytyy siitä, että ihmiset haluavat nähdä nimipäivät, sanoo Ajasto Paperproducts Oy:n toimitusjohtaja Petri Salo.

Paperisten kalentereiden tai kirjojen kulutus ei ole pelkästään iäkkäämpien sukupolvien varassa.

– Juuri tuossa heinäkuussa julkaistiin Lukututkimuksen testi, jonka mukaan puolet nuorista ei tykkää yhtään sähköisestä kirjasta, sanoo kirjakauppias Heikki Hiltunen.