Venäläisvirtuoosi saa barokkimusiikin kuulostamaan trendikkäältä – "Lähempänä meitä kuin 1900-luvulla sävelletty musiikki"

Barokkimusiikin suosio kasvaa nuoren polven taiteilijoiden ansiosta. Yksi heistä on Dmitry Sinkovsky, joka esiintyy viikonloppuna Musiikkitalossa.

barokkimusiikki
Dmitry Sinkovsky, Helsingin Barokkiorkesteri
Dmitry SinkovskyJari Kovalainen / Yle

– Pam!

Dmitry Sinkovsky lyö nuottitelinettä niin, että se hädin tuskin säilyy ehjänä. Pamaus kuvaa energiaa, joka Helsingin Barokkiorkesterin on löydettävä Vivaldin Talven ensimmäisen osan ratkaisevasta iskusta.

Viimeistään 2010-luvulla Sinkovsky on valloittanut koko Euroopan. Yksi barokkimusiikkiin erikoistuneen taiteilijan bravuureista on Vivaldin viulukonserttosarja Neljä vuodenaikaa. Juju on siinä, että Sinkovsky saa 1700-luvun alussa sävelletyn kappaleen kuulostamaan tuoreelta ja trendikkäältä. Hänelle barokkimusiikki on tunteiden vuoristorataa kyynelistä ilotulituksiin.

– Joskus minulta kysytään, että millainen tyyppi olen oikeasti. Näette lavalla aidon oman itseni. En pelkää näyttää tunteitani, Sinkovsky sanoo.

Sinkovskylle tärkeimpiä ovat sointivärit. Mikä tahansa on sallittua, kunhan se tukee kappaleen äänimaisemaa. Harjoituksissa hän ohjeistaa Helsingin Barokkiorkesteria entistä kirjavampaan ilmaisuun. Lopulta orkesteri kihisee hyisenä talvimaisemana, kuten on tarkoituskin. Lopputulos saattaa kiehtoa, vaikkei muuten välittäisi klassisesta musiikista.

– Barokkimusiikki on hyvin lähellä nykyaikaista käsitystämme musiikista. Sanoisin että se on lähempänä kuin 1900-luvulla kirjoitettu musiikki.

Dmitry Sinkovsky
Sinkovsky ilmaisee itseään myös laulamalla. Kontratenorin opinnot monitaituri suoritti sen jälkeen, kun hän päätti omistaa elämänsä barokkimusiikille.Jari Kovalainen / Yle

Sinkovsky ei kuitenkaan ole jättiyleisöjen perään. Vivaldin (1678–1741) sävellysten vertaaminen pop-musiikkiin on loppujen lopuksi sananhelinää.

– En tiedä, onko tämä liikaa sanottu, mutta klassinen musiikki ei ole koskaan ollut massoja, vaan valittuja varten. Sitä sävellettiin aatelisille. Se on koulutettujen ihmisten musiikkia. En tekisi vertailuja popkulttuuriin, vaikka niissä on yhtäläisyyksiä, kuten rytmi.

Barokkimusiikin suosio kasvussa

Harjoituksissa Sinkovsky irrottelee vielä rohkeammin kuin esityksissä. Hän sooloilee, kun siltä tuntuu, ja tarjoilee kollegoilleen musiikillisia vitsejä. Viikonlopun konserteiltakin sopii odottaa jotain tavallisesta poikkeavaa, sillä improvisointi on Sinkovskylle elintärkeä osa kokonaisuutta. Tasapainoilu veitsenterällä kiehtoo – ja jakaa mielipiteitä.

– Olen varma valinnoistani. Ideani eivät ole spontaaneja vaan sellaisia, joita olen työstänyt vuosia. En tavoittele kehuja tai sitä, että kaikki pitäisivät minusta.

Barokkimusiikin suosio on kasvanut 2010-luvulla entisestään nuoren polven taiteilijoiden ansiosta: vanhan musiikin orkestereilla riittää yleisöä, ja monet muusikot ovat erikoistuneet barokkimusiikkiin.

Viime vuosituhannen lopulla opiskelijoiden innostuksesta perustettu Helsingin Barokkiorkesteri kiersi joulunpyhinä Kiinassa, ja Sinkovskyn kanssa on tehty jo muutama vuosi yhteistyötä.

– Hebolla on oma identiteettinsä. Jos haluat, voit kutsua sitä suomalaisuudeksi, se olisi kohteliaisuus, mutta itse en antaisi niin suurta painoarvoa maalle. Jokaisella ryhmällä on oma tyylinsä, ja tässäkin orkesterissa on kansainvälisiä soittajia, Sinkovsky sanoo.

Dmitry Sinkovsky, Helsingin Barokkiorkesteri
Dmitry Sinkovsky ja Helsingin Barokkiorkesteri ovat tehneet pitkään yhteistyötä. – He ovat kuin muusikkosukulaisiani, Sinkovsky luonnehtii.Jari Kovalainen / Yle

Sinkovskylta löytyy yksinkertainen vastaus, kun kysymys on siitä, mikä barokkimusiikissa kiehtoo.

– Se avaa sydämesi ja tarjoaa uskomattoman värispektrin, joka tekee onnelliseksi.