Kuusi siltaa ei täytä lujuusvaatimuksia – Liikennevirasto aikoo tutkia muitakin siltoja

Yksiselitteistä syytä lujuuspuutteisiin ei ole löytynyt. Liikenneviraston mukaan siltoja on kuitenkin turvallista käyttää.

sillat
Betonimylly
YLE / Karoliina Hult

Ainakin kuudessa sillassa on paljastunut lujuuspuutteita, ilmenee Liikenneviraston tekemistä pistokokeista.

Virasto tutki pistokokein 18 maantiesiltaa (siirryt toiseen palveluun). Ne on rakennettu vuosina 2011–2016. Pistokokeet paljastivat lujuuspuutteita kuudesta sillasta eri puolilta Suomea.

Tutkimuksissa silloista otettiin puristuslujuuteen, tiheyteen ja ilmahuokosanalyysiin liittyviä näytteitä.

Siltojen rakentamiseen käytetyn betonin, urakoitsijan tai siltatyypin osalta silloista ei ole löydetty mitään yhteistä tekijää.

Ongelmat saattavat vaikuttaa käyttöikään

Liikenneviraston mukaan ongelmalliset sillat ovat Autovarikon silta Tampereella, Veitikan risteyssilta Rovaniemellä, Suopellonpolun alikulkukäytävä Oulussa, Niemenrannan alikulkukäytävä Oulussa, Västersundomin risteyssilta A Vantaalla ja Takamäen risteyssilta Seinäjoella.

Liikenneviraston mukaan siltoja on turvallista käyttää. Lujuusongelmat saattavat vaikuttaa siltojen käyttöikään. Tavallisesti sillat suunnitellaan kestämään sata vuotta.

Liikennevirasto aikoo alkuvuoden (siirryt toiseen palveluun) aikana käydä läpi lisää vuosina 2011–2016 rakennettuja siltoja. Lisäksi virasto aikoo ottaa näytteitä myös viisi–kymmenen vuotta vanhoista silloista, jotta virasto saisi lisää tietoa käytettyjen lisäaineiden vaikutuksista.

Lisätutkimusten tulokset ja niiden pohjalta annettavat toimenpidesuunnitelmat selviävät alkuvuoden 2017 aikana. Jo nyt on tarkoitus jatkaa tehostettua valvontaa rakenteilla olevien siltojen osalta.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka