Betonin laatu varmistetaan vielä ennen kuin Tampereen ratikkasiltojen rakennus alkaa

Tampereen ratikkareitille tulee seitsemän uutta siltaa. Raitiotieallianssi lupaa, että niihin käytettävän betonin lujuus varmistetaan huolellisesti.

betoni
Yle Uutiset Pirkanmaa: Tampereen Autovarikon silta reputti lujuustestit
Yle Uutiset Pirkanmaa: Tampereen Autovarikon silta reputti lujuustestit

Liikennevirasto löysi pistokokeissaan useita siltoja, joiden lujuudessa on puutteita. Yksi ongelmasilloista on Tampereella, Autovarikon silta. Turussa joudutaan purkamaan sairaalatyömaan pohjia heikon betonin vuoksi.

Tampereella halutaan nyt varmistua, ettei sama ongelma vaivaa tulevaa ratikkatyömaata.

– Me kiinnitämme huomiota erityisesti valmisbetonin hankintaan. Ja tietysti sen laadunvarmistukseen niin, ettei samanlaisia ongelmia tulisi, sanoo projektipäällikkö Mikko Nyhä Tampereen raitiotieallianssista.

Keskustelua betonifirmojen kanssa

Betonin lujuus puhuttaa nyt alan toimijoita, ja ohjeita on päivitetty ja uusia saatu. Myös allianssi haluaa varmistaa, että saa kunnollista ja kestävää tavaraa. Mikko Nyhä lupaa keskusteluja betonifirmojen kanssa.

– Tässä tehdään nyt laadunvarmistuskokeita ohjeiden mukaan, myös näiden uusien ohjeistusten mukaisesti. Haluamme käydä keskusteluja valmisbetonitoimittajien kanssa.

Nyhän mukaan allianssi tekee aliurakkakyselyt palveluntuottajiensa nimiin niin, ettei betonihankintoja tarvitse kilpailuttaa.

– Toki allianssi pyrkii aina valitsemaan parhaan mahdollisen tomiittajan kuhunkin aliurakkaan. Näin allianssi pystyy katsomaan, keneltä betoni ratikkasiltoihin otetaan.

Ratikan ensimmäisessä vaiheessa rakennettavana on seitsemän siltaa. Ensimmäinen linja tulee Pyynikintorin ja Hervannan välille.

Liikennevirasto löysi pistokokeissaan betonin heikkouksia kaikkialta maasta. Tampereen Autovarikon sillan lisäksi ongelmia on Rovaniemellä, Oulussa, Vantaalla ja Seinäjoella. Viraston mukaan niitä voi kuitenkin käyttää turvallisesti.