yle.fi-etusivu

80-vuotias Kalevala Koru on tarina eukkojen patsaskoohotuksesta, suuresta sydämestä ja sinivalkoisista arvoista

Suomen suurin ja tunnetuin koruyritys, Kalevalakoru, on naisten valtakunta. 80-vuotisjuhlavuottaan viettävä yritys ei haikaile halpatuotannon kaukomaihin.

kulttuuri
Kalevalakoru Hehku.
Hehku-korutKalevala Koru

Kalevalakorut ovat tarinoita täynnä. Riipuksen kalevankarhu on puoliksi ihmisen sukua, puoliksi metsän väkeä. Ken kantaa yllään väkivahvan mesikämmenen merkkiä, hallitsee molempia.

Korvakorujen lintuset pyrähtelevät sanansaattajina ihmisten ja jumalten välillä. Torin vasara suojelee pahoilta voimilta, Kuutar tuo viestiä viikinkiajan korusepiltä.

Myös 80-vuotiaan Kalevala Korun oma tarina on legendaarinen. Se kertoo uljaista naisista historian pyörteissä. Naisista, joilla oli visio ja sydän.

Kaikki sai alkunsa patsaasta, jota ei tullutkaan

Lukuisia jo unhoon jääneitä romaaneja, novellikokoelmia ja näytelmiä julkaissut Elsa Heporauta (k.1960) sai Kalevalan satavuotisjuhlavuonna 1935 päähänsä pystyttää patsaan suomalaisen naisen kunniaksi. Hän innosti hankkeeseen mukaan ryhmän toimeliaita naisia. He päättivät kerätä varat patsaaseen valmistamalla ja myymällä koruja. Mallit jäljennettiin Kansallismuseon historiallisesta korukokoelmasta.

Kuva Kalevala Korusta
Vuonna 1940 päivänvalon nähnyt Kuutar-koruKalevala Koru Oy

Valmis 40 korun sarja – ensimmäiset kalevalakorut – esiteltiin presidentin puoliso Kaisa Kallion teekutsuilla vuonna 1937. Korut saivat valtavan suosion, ja patsasvarat olivat pian koossa.

Talvisota muutti kuitenkin naisten suunnitelmat. He lahjoittivat rahat hädänalaisten auttamiseen.

Korumyynti jatkui. Vuonna 1942 perustettiin Kalevala Koru Oy ja patsashankkeen naisista muotoutui Kalevalaisten Naisten Liitto. Se omistaa Kalevala Korun yhä tänä päivänä. Ja harjoittaa hyväntekeväisyyttä.

Pronssinen Louhi-patsaskin valmistui aikanaan. Monien muuttojen jälkeen Emil Halosen luomus on kotiutunut Kalevala Korun Helsingin-tehtaan näyttelysaliin.

Kalevala Koru ei haikaile Aasian halpamaihin

Kalevala Koru on alansa suurin yritys Suomessa ja yksi suurimmista Pohjois-Euroopassa. Siitä on tullut suomalaisuuden ikoni ja kotimaansa arvostetuimpiin kuuluva tuotemerkki. Toissavuonna tehdyssä bränditutkimuksessa Kalevala Koru oli sijalla 11.

Lähikuva käsistä valmistamassa korua pihdeillä.
Vanamo-korvakoru syntyy Nella Nuora / Yle

Yritys työllistää 115 henkeä, sen liikevaihto oli viime tilikaudella 14 miljoonaa euroa ja tulos 1,1 miljoona euroa. Saavutus ei ole huono yritykseltä, jonka lähes kaikki eurooppalaiset kilpailijat ovat siirtäneet tuotantonsa Aasiaan halpojen työvoimakustannusten perässä.

Toimitusjohtaja Riitta Huuhtanen.
Kalevala Koru Oy:n toimitusjohtaja Riitta HuuhtanenNella Nuora / Yle

Kalevala Korun arvot eivät muuttoa salli, yrityksen seitsemäs naisjohtaja, viisi vuotta hommassaan ollut Riitta Huuhtanen sanoo.

– Kalevalaisten Naisten Liiton omistajaohjauksen periaatteissa on määritelty suomalainen työ, kulttuuriperinnön vaaliminen ja yhteiskuntavastuu. Nämä arvot ohjaavat meidän toimintaamme.

Kultaseppien työtilat Kalevala Korulla.
Kultaseppien sali Kalevala Korun tehtaalla HelsingissäNella Nuora / Yle

Historiallisista käädyistä älykoruihin

Kalevala Korun mallistossa on yhä koruja toiminnan alkuvuosilta. Myynnin kasvu tehdään toimitusjohtaja Huuhtasen mukaan kuitenkin jo uudemmalla muotoilulla.

– Myyntilistojen kärjessä ovat Kirsti Doukasin suunnittelema Vanamo, Marja Sunan jo toistakymmentä vuotta mallistossa ollut Lumikukka sekä yhdessä Duudsonien kanssa muutama vuosi sitten tehty Elämän Roihu -korusarja.

Kuva Kalevala Korusta
Vanamo-korujaKalevala Koru Oy

Viimeiset pari vuosikymmentä Kalevala Korussa on panostettu uusimpaan tekniikkaan. Korujen valmistuksessa käytetään digitaaliteknologiaa ja 3D-tulostusta yhdessä perinteisten kultasepäntyökalujen kanssa.

Mutta voisiko digitalisaatiolla olla korubisnekselle muutakin annettavaa kuin kätevämpi koruvalmistus? Tätä kysymystä Kalevala Korussa on pohdittu paljon. Päätöksiäkin on tehty.

– Olemme tuomassa digitaalista tekniikkaa koruihin, muotoiluun. Pyrimme korun muodossa helpottamaan ihmisten arkipäivää, Huuhtanen sanoo.

Lähikuva 3d-mallinnuksen suunnittelusta tietokoneella.
Kalevala Buddy Time -älykorun mallintamista digitekniikallaNella Nuora / Yle

Tämä tarkoittaa älykoruja. Vuodenvaihteessa Kalevala Koru esitteli turvariipuksen. Se on kaulakoru, jonka nappia painamalla käyttäjä voi pitää yhteyttä läheisiinsä. Keväällä markkinoille tuodaan sormus, joka mittaa käyttäjänsä stressitasoa.

Kalevalakoru on lahjatuote

Kalevalakorut eivät ole halpoja. Kun blingblingiä ja helyjä saa marketeista muutamalla eurolla ja rikkaille riittää timantteja, niin kuka ostaa suomalaisyrityksen arvokoruja?

Kuva Kalevala Korusta
Elämän Roihu -rannekoruKalevala Koru Oy

Tarpeeksi moni, jotta yritys on – ajoittaisista vaikeuksista huolimatta – pysynyt pinnalla jo 80 vuotta. Kalevalakorun ostajan arkkityyppiä ei ole olemassa, toimitusjohtaja Huuhtanen sanoo.

– Koruja ostavat niin miehet kuin naiset, nuoretkin. Ikä ei määrää, kyse on ennemminkin tyylistä.

Useimmiten ostaja on suomalainen, toisinaan myös Suomea fanittava ulkomaalainen. Kalevalakoruja viedään jonkin verran Pohjoismaihin ja Eurooppaan, mutta varsinainen viennin kasvu tapahtuu nykytapaan verkkokaupassa.

Kuva Kalevala Korusta
Lumikukkia ja Kuutar-korvakorutKalevala Koru Oy

Kalevalakorut ostetaan tyypillisimmin lahjaksi. Ne sopivat ihmiselämän merkkihetkiin kastejuhlista eläkkeellelähtiäisiin. Hyvän brändin tuotteet ovat "varma" valinta: ne kantavat viestiä perinteistä ja arvoista, jotka kehtaa kääriä pakettiin ja ojentaa eteenpäin.

Huuhtanen arveleekin luotsaamansa yhtiön pitkän iän salaisuuden olevan juuri suomalaisten kanssa jaetussa yhteisessä matkassa läpi ihmiselämän ja vuosikymmenten.

Kuva Kalevala Korusta
Kuulas, Kalevala Korun 80-vuotisjuhlakoruKalevala Koru Oy

– Olemme 80 vuotta kulkeneet suomalaisten rinnalla ja olleet mukana myös siinä kehityksessä, joka on tapahtunut yhteiskunnassamme. Oma merkityksensä lienee silläkin, että olemme naisten perustama, omistama ja johtama yritys. Se on ollut tie suomalaisten naisten sydämiin.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Talousrikokset

Työpaikkojen varkaudet ja petokset hurjempia kuin uskotaan: "Työpaikan sisälle jää vellomaan epäilys, kuka oli syyllinen"

Hävittäjät

Suomi lähettää tarjouspyynnöt uusista hävittäjistä keväällä - "Tarvitsemme vähintään 64 konetta tämänkokoisen maan puolustamiseen"

Lapsen oikeudet

Yli 600 työpaikalle otetaan lapsi mukaan teemapäivän mukaisesti

Saksan politiikka

Toimittajalta: Saksan demarien pää kääntyi – suuri koalitio on mahdollinen