Koe uusi yle.fi

Bensavero nousee: lisälasku noin 30 euroa vuodessa – 7 vinkkiä, joilla voit säästää

Jarruvalojen turha välkkyminen rasittaa myös kukkaroa, samoin suksiboksi.

bensiini
Autoja ajaa pimeässä illassa ja lunta satelee hiljalleen.
AOP

Vuoden alusta kiristynyt liikennepolttoaineiden verotus laittaa monen autoilijan pohtimaan auton käyttöä.

Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan bensiinin ja dieselöljyn runsaan kahden sentin veronkorotus litralta tarkoittaa keskimääräiselle henkilöautoilijalle 30–35 euron lisämenoa vuodessa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan autoilijan on syytä kiinnittää entistä enemmän huomiota taloudelliseen ajotapaan.

1. Huollettu auto liikkuu taloudellisesti

Taloudellinen ajo lähtee jo kunnossa olevasta autosta.

Asiatuntijayhtiö Motivan arvioiden mukaan säännöllisesti huollettu ja säädöissä oleva auto kuluttaa 0,2–0,3 litraa vähemmän polttoainetta sadalla kilometrillä kuin pitkään huoltamaton auto.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan auto on syytä huollattaa säännöllisesti määräaikaishuolto-ohjelman mukaan.

– Kun öljyt, nesteet ja suodattimet tulee vaihdettua säännöllisesti, niin auto toimii kuin on suunniteltukin ja kulutus pysyy kohtuullisena, Vesalainen kertoo.

2.Rengaspaineet kohdalleen

Myös rengaspaineilla on suuri merkitys taloudellisessa ajamisessa. Vesalainen kehottaa katsomaan auton käyttöohjekirjasta omalle autolle ja sen kuormalle sopivat rengaspaineet. Jos auton kuormausta muutetaan olennaisesti, pitää rengaspaineet säätää uuden kuormituksen mukaisiksi.

– Ja vaikkei kuormitus muuttuisi, niin olisi hyvä joka toisen tankkauksen yhteydessä huoltoasemalla tarkastaa, että renkaissa on riittävästi painetta.

Talviaikaan Vesalainen suosittelee käyttämään 0,2 baaria autonvalmistajan suosituksia korkeampia paineita.

3. Ylimääräiset tavarat pois autosta

Vesalainen suosittelee kiinnittämään huomiota myös ylimääräiseen kuormaan. Hänen mukaansa monella ihmisellä on paha tapa pitää autoa varastona.

Esimerkiksi katolla oleva suksiboksi kannattaa ottaa pois, mikäli sitä ei käytä. Katolla oleva kuorma lisää ilmanvastusta ja auton painoa ja täten myös polttoaineenkulutusta.

Nykyään on tarjolla hyvin aerodynaamisia kattotelineitä ja -bokseja. Suuri merkitys on kuitenkin sillä, että boksi on asennettu huolellisesti.

– Kun kuljettaja malttaa mitata, että suksiboksi on varmasti suorassa, niin se ei ujella ja ilmavastus on silloin mahdollisimman pieni, Vesalainen kertoo.

Myös auton takakontti kannattaa tyhjätä ylimääräisistä tavaroista. Motivan arvioiden mukaan lisäkuorma, kuten suksiboksi, voi lisätä kulutusta noin litran sataa kilometriä kohden.

5. Esilämmitä auto

Auton huolellinen esilämmittäminen kannattaa aloittaa, kun lämpötilat laskevat pakkasen puolelle.

Lämmitysajan määrittämiseen Vesalainen suosittelee käytettäväksi ajastinta, jonka avulla pystyy välttämään turhaa energiankulutusta. Nykyautoissa esilämmityksen merkitys polttoaineen kulutukseen on pienempi kuin vanhemmissa autoissa.

Uudempien autojen kohdalla esilämmitys on tärkeää enemmän muista syistä, Vesalainen kertoo.

– Auto käynnistyy paremmin ja päästöt ovat pienemmät, Vesalainen kertaa.

Vaikka energiatehokkuuden näkökulmasta katsottuna esilämmitys kannattaa aloittaa vasta lämpötilan painuessa pakkaselle, puoltavat turvallisuusnäkökohdat lämmityksen aloittamista jo plussan puolella. Liikkeellelähtö on turvallisempaa, kun ikkunat ovat huurteettomat – sisätilanlämmitin on näppärä apu tähän.

6. Käytä muita lämmittimiä harkitusti

Vesalaisen mukaan erilaiset penkin-, takalasin-, ja ratinlämmittimet ovat näppäriä ja elämää helpottavia, mutta niitä kannattaa käyttää hillitysti, mikäli haluaa säästää akkua ja polttoainetta.

– Käytettäväksihän ne on sinne autoon tehty, mutta niitä ei kannata jättää päälle pitkäksi aikaa. Tämän päivän autoissa esimerkiksi istuinlämmittimet ovat todella tehokkaita. Sen kun laittaa hetkeksi päälle, niin penkki lämpenee nopeasti ja siinä on sen jälkeen miellyttävä istua. Kun penkki on lämmennyt, on penkinlämmitin syytä kytkeä pois. Näin vältetään turhaa sähkön kulutusta, joka kuormittaa laturia ja nostaa polttoaineenkulutusta, Vesalainen kertoo.

6. Ennakoiva ajotapa

Ajaessaan pitäisi kuljettajan pyrkiä tekemään havaintoja mahdollisimman kaukaa, Vesalainen kertoo.

– Silloin jää enemmän aikaa reagoida edessä oleviin tapahtumiin ja mahdollisiin ongelmatilanteisiin.

Myös riittävän turvavälin pitämistä Vesalainen korostaa yhtenä tärkeimmistä keinoista vähentää polttoaineen kulutusta.

– Ihmiset ajavat luvattoman lyhyillä turvaväleillä ja se näkyy liikennevirrassa jatkuvasti tuikkivina jarruvaloina. Silloin on riittävästi turvaväliä, kun pystyy säätelemään omaa ajoaan pelkän kaasupolkimen avulla. Toistuvilla jarrutuksilla haaskataan auton liike-energiaa muuttamalla sitä lämpöenergiaksi, Vesalainen kertoo.

7. Käytä moottorijarrutusta

Moottorijarrutuksen hyödyntäminen on tärkeää. Nostamalla kaasu ylös ajoissa, auto rullaa eteenpäin hetkellisen kulutuksen ollessa nolla. Samalla auton älylatausjärjestelmä tallentaa akkuun ekstravirtaa, jota voidaan hyödyntää seuraavassa start-stop –käynnistyksessä sekä kiihdytyksessä.

Se, kuinka paljon kukin säästää taloudellisella ja ennakoivalla ajotavalla, riippuu paljon autosta, sen iästä ja kunnosta, sekä olosuhteista.

– Näillä vinkeillä, mitä on käyty läpi, niin sitä säästöä joka tapauksessa syntyy. Samalla ajamisesta tulee myös turvallista, Vesalainen kertoo.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Hyvinvointi

Jäivätkö unet vähiin? Unihoitaja vinkkaa: Kokeile pysäytyssanaa, älä katso kelloa

Meteorit

Leiskuvan tulipallon putoamispaikka selvisi – palat putosivat mallinnuksen mukaan erämaahan

Tieliikenneonnettomuudet

Kuorma-auto törmäsi polkupyöräilijään Akaassa – Nuori poika sai surmansa

Ruokakulttuuri

"Keittiö ei voi jokaista tuulta seurata" – Suomalaisten maku muuttuu verkkaisesti