Ennätysmäärä valituksia: Lentojen myöhästymiset ja autokaupat kismittävät suomalaista kuluttajaa

Kuluttajariitalautakunta arvelee, että lentoyhtiöillä on vaikeuksia taipua EU-oikeudessa määrättyihin vaatimuksiin. Korvausoikeus ei edellytä, että matkustaja kärsii myöhästymisestä todellista vahinkoa.

Kuluttaja-asiat
Aikataulunäyttö Helsinki-Vantaan lentoasemalla
Lentojen viivästykset aiheuttavat erimielisyyksiä.Ismo Pekkarinen / AOP

Kuluttajariitalautakunta sai viime vuonna runsaat 6 470 ratkaisupyyntöä. Vuonna 2015 pyyntöjä tuli yli 5 750. Ratkaisuja lautakunta teki viime vuonna 6 020. Edellisvuonna ratkaisuja tehtiin 5 600.

Monella alalla ratkaisupyyntöjä tuli huomattavasti vähemmän kuin ennen, mutta kuljetuksista, joihin sisältyvät muun muassa lennot, ratkaisupyyntöjä tehtiin lähes 460 enemmän kuin vuotta aiemmin. Yhteensä kuljetuksista tehtiin lähes 1 360 ratkaisupyyntöä.

Eniten erimielisyyksiä aiheuttivat jälleen lentojen viivästykset. Matkustajalla on oikeus vakiokorvaukseen, jos lento myöhästyy yli kolme tuntia.

– Lentoyhtiöiden on selvästi vaikea taipua EU-oikeuden sanelemiin vaatimuksiin, kuluttajariitalautakunta kuvailee tiedotteessaan.

Lentoyhtiöiden on selvästi vaikea taipua EU-oikeuden sanelemiin vaatimuksiin.

Kuluttajariitalautakunta

Se muistuttaa, ettei korvausoikeus edellytä, että matkustaja kärsisi viivästyksestä todellista vahinkoa.

Viime vuonna tehtiin entistä enemmän ratkaisupyyntöjä myös autoja koskevista hankinnoista. Tuttuun tapaan riitoja aiheutti etenkin käytettyjen autojen kauppa.

Rakentamiseen ja remontteihin liittyviä riitoja oli entistä vähemmän. Niistä tehtiin kuitenkin yli 500 ratkaisupyyntöä, parikymmentä vähemmän kuin vuotta aiemmin.

– Tämä voi johtua taloudellisesta suhdanteesta, joka on mahdollisesti johtanut urakoiden määrän vähenemiseen, lautakunnasta arvioidaan.