"Siitä tulisi sähköverkon kaltainen paikallinen monopoli" – Autoliitossa ei lämmetä tieverkon yhtiöittämiselle

Autoliiton johdon mielestä tienpidon mallia voisi hakea esimerkiksi Ruotsista.

tieverkot
Autoja liikenteessä.
Derrick Frilund / Yle

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää esitetyn liikenneverkkoyhtiön vertaamista televerkkoyhtiöihin ontuvana, koska uusi liikenneverkkoyhtiö olisi puhdas monopoliyhtiö.

– Jos me katsomme suomalaisia operaattoreita, Elisa, Sonera, DNA, niillä on jokaisella oma verkko, jossa he kilpailevat sen verkon saatavuudella, sen laadulla ja sen hinnalla. Me emme ole luomassa semmoista ympäristöä, jossa olisi useampia verkkoja. Me käytämme sitä ihan samaa tietä ja se on monopoliasemassa.

Nieminen vertaa tällaista suunnitelmaa alueellisesti toimivaan sähkönjakeluverkkoon, joka monopoliasemassa hinnoittelee sähkön maksut ja jakelukustannukset.

Niemisen mukaan teleyhtiöihin rinnastettavaa markkinaa ei näin synny millään.

– Samaa tietä mennään Helsingistä Tampereelle, kun on menty tähänkin mennessä. Vaihtoehtoisia yhtiöitä siellä ei ole.

Niemistä askarruttaa myös mahdollisen yhtiöittämisen tuoma valtapeli.

– Tässä on valtakysymys. Paljolti se, kuka päättää siitä, mitä ja mihin rakennetaan. Päättääkö tämä yhtiö vai päättääkö siitä eduskunta, Pasi Nieminen kysyi Yle Radio 1:n Ykkösaamussa tiistaina.

Niemisen mukaan maailma on täynnä esimerkkejä siitä, miten ratkaisut tiestön kunnossapitämiseksi on tehty ja tehdään paremmin kuin meillä. Vaihtoehtoja hän hakisi naapurista.

– Ruotsi on hyvä esimerkki siitä.

– Se, että väitetään, että tämä on vaihtoehdoton malli, että vain tällä yhtiöittämisellä voitaisiin pitää jatkossa meidän infra kunnossa ja korjausvelka hoitaa, sehän ei pidä paikkaansa.