Pyry ja pakkanen ovat myrkkyä tien suolaajille – lunta tullut paikoin liki parikymmentä senttiä

Suolaaminen kiristyvässä pakkasessa voi vain pahentaa liikennesäätä. Etelässä kaikki aurauskalusto on käytössä.

Liikennesää
Tenho Arosanervon tehtävänä on pitää 40 kilometrin pätkä lumesta puhtaana Jämsä-Muurame tiellä.
Etelä-Suomessa koko aurauskalusto on ollut tiistaina käytössä. Pakkanen kuitenkin vaikeuttaa teiden suolausta.Arvo Vuorela / Yle

Etelä-Suomessa eilen illalla alkanut lumisade toi vihdoinkin valkean talven – ja tullessaan pirulliset liikenneolosuhteet. Tuppura on aiheuttanut useilla teillä liikenteen jumiutumista ja peltikolareita. Näin siitäkin huolimatta, että liikenneväylistä huolehtivan Destian koko aurauskalusto on ollut lumisadealueella liikenteessä.

Lunta on tullut tiistaina enimmäkseen itäisellä Uudellamaalla, Porvoon ja Kotkan seudulla sekä eteläisellä Pirkanmaalla. Lunta on luvassa paikoin vielä lisää yön aikana. Myöhäiseen iltapäivään mennessä eniten lunta oli tullut Porvoossa, missä kinos kasvoi 16 cm.

– Tämä on tyypillinen tilanne, jossa sula meri ja kylmä ilmavirtaus tuovat runsaita lumisateita, kertoo Ylen meteorologi Matti Huutonen.

Huutosen mukaan lumi on ollut pölyävää pakkaslunta, joka saattaa kasautua tuulten muassa eri paikkoihin kovin eri paksuisina nietoksina. Tämän takia lumen syvyys voi jossain näyttää jopa puolta metriä ja olla toisaalla taas ohuempi.

Kylmä estää suolan käytön

Koska keskiviikkona ja torstaina koillisesta ja pohjoisesta on luvassa erittäin kylmää ilmaa, liukkauden torjujat ovat hankalassa tilanteessa. Kun on tarpeeksi kylmää, teiden suolaus ei enää olekaan paras vaihtoehto.

– Suunta on kylmenevä seuraavat 24 tuntia ja suolan käyttö voi jopa huonontaa tilannetta, kertoo Destian työpäällikkö Eero Mikkola.

Mikkolan mukaan 5–6 celsius-asteessa ja lauhtuvassa tilanteessa suolaa voi vielä käyttää, mutta kylmemmässä asia on toisin. Kylmässä suola tahmaa sohjon ja likaa autot ja tuulilasit ja vaikeuttaa näkyvyyttä liikenteessä. Suola myös sulattaa tien pintaa jonkin verran, joka sitten puolestaan jäätyy uudelleen.

Nyt on aurauksen lisäksi keskitytty hiekoittamaan risteyksiä ja ramppeja, mutta sen hyöty voi olla lyhytaikainen. Hiekka pöllyää helposti lumen mukana pois ajoväylältä. Yksi keino onkin ollut käyttää suolan ja hiekan yhdistelmää, jolloin suola sitoo hiekkaa ja hiekoituksen vaikutus on parempi.