Liki 20 miljoonan euron rekkaparkki ammottaa tyhjyyttään Vaalimaalla: "Tämä on satsaus tulevaisuuteen"

Vaalimaalla on avattu rekkaparkki noin 400 rekalle. Rekkajonot, joiden vuoksi parkki rakennettiin, tosin katosivat jo vuosia ennen parkin valmistumista.

Vaalimaa
Rekkaparkki Vaalimaalla.
Minna Heikura / Yle

Vaalimaan uusi rekkaparkki on lähes autio hetki sen avaamisen jälkeen keskiviikkona puolen päivän jälkeen. Ainoastaan yksittäisiä venäläisiä henkilöautoja eksyy rekoille tarkoitetulle uudelle odotusalueelle. Pitkistä rekkajonoista ei tällä hetkellä ole tietoakaan.

Avattiinko rekkaparkki kymmenen vuotta liian myöhään?

– Tämä on satsaus tulevaisuuteen, toteavat sekä Vaalimaan tullin päällikkö Antti Sassali että Liikennevirastosta projektijohtaja Lars Westermark.

Suhdanteet voivat muuttua, minkä lisäksi Haminan ja Vaalimaa välille vuonna 2018 valmistuva moottoritie ohjannee lisää liikennettä Vaalimaalle. Westermark huomauttaa, että moottorien valmistuttua moottoritiekaistaa riittää aina Turusta Vaalimaalle.

Raskaan liikenteen osalta Vaalimaalla rajan ylitti viime vuonna keskimäärin 430 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Uusi rekkaparkki vastaa 11 kilometriä raskasta liikennettä

Uusi rekkaparkki väylineen on noin 18,5 miljoonan euron investointi, joka liittyy E 18 -moottoritiehankkeeseen. Rakennustyö kesti noin 1,5 vuotta.

Rekkaparkissa on yli 400 pysäköintipaikkaa Venäjälle mennessä ja noin 50 Suomeen tullessa. Kuljettajien käytettävissä on myös ilmaiset wc- ja suihkutilat.

Nykyisestä 160-paikkaisesta rekkaparkista 51 paikkaa otetaan Venäjältä saapuvan rekkaliikenteen käyttöön. Toista puolikasta käytetään tarvittaessa Venäjälle menevälle henkilöliikenteelle.

Rekkajonoa Vaalimaalla.
Tällaisia rekkajonoja ei ole nähty Vaalimaalla enää muutamiin vuosiin.Yle

Uuden rekkaparin käyttöönoton jälkeen Vaalimaalle mahtuu tarvittaessa kahden vuorokauden rekat parkkiin kerralla. Projektijohtaja Lars Westermarkin mukaan se vastaa noin 11 kilometrin mittaista rekkajonoa.

Kun uutta rekkaparkkia vuonna 2008 lähdettiin puuhaamaan, suunniteltiin nykyistä huomattavasti suurempaa odotusaluetta. Siinä olisi ollut tuhat paikkaa. Suunnitelmia muutettiin pari vuotta sitten.

Matkustajaliikenne selviää pienillä muutoksilla

Liikenne pysäytettiin keskiviikkona ennen kello kahtatoista noin kymmeneksi minuutiksi, jotta uudet väylät saatiin avattua liikenteelle. YIT:n henkilöstö oli ohjaamassa liikennettä uudella liikenneympyrällä.

– Huhtikuun alussa saadaan käyttöön liikenteenohjausjärjestelmä. Siihen asti mennään niin sanotusti vanhaan malliin eli kuljettajat itse tietävät järjestyksensä, sanoo Vaalimaan tullin päällikkö Antti Sassali.

Raskas liikenneon näinä päivinä tavallista hiljaisempaa, sillä venäläisillä on menossa juhlapyhät. Liikennevirastosta projektijohtaja Lars Westermark kertoo, että uusien liikennejärjestelyjen ja rekkaparkin käyttöönotto haluttiin ajoittaa nimenomaan hiljaisempaan aikaan.

Rekkaparkin suihkutilat.
Rekkaparkissa kuljettajilla on käytössä ilmaiset wc- ja suihkutilat.Minna Heikura / Yle

Sen sijaan matkustajaliikennettä on viime päivinä riittänyt. Antti Sassalin mukaan esimerkiksi tiistaina rajanylityksiä kirjattiin kaikkiaan noin 12 500.

Henkilöautoliikenteelle Vaalimaan uudet järjestelyt eivät juuri tuo muutoksia.

– Ainut iso muutos on oikeastaan se, että risteävä liikenne häviää. Myös kaistamuutoksia tulee jonkin verran. Linja-autokaistat on siirretty muutama kaista ulospäin päärakennuksesta molemmilla puolilla. Henkilöautojen EU-kaista tulee siirtymään lähemmäs päärakennusta, Sassali selventää.

Rekkajonot saavat jäädä historiaan

Menneinä vuosina rajanylitystä odottavien rekkojen muodostamatjonot ovat ulottuneet pahimmillaan jopa Haminan länsipuolelle saakka. Se aiheutti liikenteen ruuhkautumista ja vaaratilanteita.

Huippuvuosina 2008–2009 rekkajonot saattoivat olla 20–25 kilometriä pitkiä.

Rekkaparkki Vaalimaalla.
Raskasta liikennettä ei venäläisten juhlapyhien aikaan juuri liiku.Minna Heikura / Yle

– 1990-luvun alusta viime vuosiin Haminan ja Vaalimaan välillä kuoli keskimäärin viisi ihmistä joka vuosi, kertoo Liikennevirastosta projektijohtaja Lars Westermark.

Tullissa noita vuosia ja rekkajonoja ei kaivata, vaikka infra onkin nyt kunnossa. Päällikkö Antti Sassalin mukaan nykyisillä resursseilla rekkajonojen purkaminen olisi kortilla, sillä tullin väki työskentelee tätä nykyä kahdella asemalla, joista toisessa käsitellään henkilö- ja toisessa raskas liikenne. Ne eriytettiin vuoden 2014 lopulla. Sassalin mukaan se oli tullille rekkaparkin avaamista selkeästi isompi muutos.

Tullista arvellaan, että liikenne vilkastuu jälleen ensi viikolla.

– Ei kai Vaalimaa koskaan valmis ole, mutta hyvällä mallilla ollaan, Sassali toteaa uuden rekkaparkin valmistuttua.