Tarkista auton nesteet talvipakkasilla: "Riittävän vahva ei riko mitään"

Jäätyvätkö nesteet, vuotavatko letkut? Kokosimme yhteen tavallisimmat autoissa käytettävät nesteet ja ohjeet niiden oikeanlaiseen käyttöön.

autot
Tomi Harkka tarkistaa, mitä nesteitä auto on syönyt.
Tomi Harkka tarkistaa, mitä nesteitä auto on syönyt.Joona Haarala / Yle

Mikä on oikean värinen jäähdytysneste ja miten pissapojan jäätymisen voi välttää? Kokosimme yhteen autoilun perusasioita Autoliiton korjaamoyrittäjä Tomi Harkan kanssa.

Pissapoika ja lämmitetty vesi tuulilasissa

Moni autoilija kiroaa sitä hetkeä, kun pakkasella yrittää ruiskauttaa pissapojalla vettä ja tuloksena on sotku, kun pyyhkijät pyyhkivät kuraa tai jäätä ilman vettä. Tomi Harkka kehottaa pitämään huolen, että vesisäiliöön menee riittävän vahvaa lasipesunestettä.

– Riittävän vahva neste ei jäädy umpijäähän. Pakkanen tekee nesteestä hyhmäistä. Se on vähän sama juttu kuin jäähdytysnesteessä: riittävän vahva neste ei riko mitään, kertoo Tomi Harkka.

Monissa uusissa autoissa pissapojatkin on lämmitettyjä, joten neste voi kulkea suhteellisen vapaasti. Tomi Harkan mukaan joissakin malleissa jopa pissapojan letku on lämmitetty.

– Jos vesi on kuitenkin päässyt jäätymään suuttimeen saakka, sitten ei auta kuin lämmitys ja sulatus. Vahvatkaan nesteet eivät sulata säiliöön jäätynyttä vettä 20:ssa pakkasasteessa.

Mutta miten on? Uskaltaako skrapaamista nopeuttaa lämmittämällä vettä vedenkeittimellä ja kaatamalla kuumaa vettä lasille?

– En laittaisi tuulilasiin kuumaa vettä. Lämpölaajeneminen voi tapahtua hallitsemattomasti. Silloin tuulilasi halkeaa, Harkka napauttaa.

Jos ei ole sisätilan lämmitintä, silloin skrapaamista voi nopeuttaa laittamalla lämmöt päälle ja moottorin päälle, sillä moottorista tulee jo nopeasti ulkoilmaa lämpimämpää ilmaa, ellei käytössä ole erillistä sisätilan lämmitintä.

Monen väriset jäähdytysnesteet

Jäähdytysnesteitä on monenvärisiä. Nestettä pitää lisätä harvoin, mutta silloin tällöin kannattaa tarkistaa, että nesteet ovat säiliössä pintakorkeudessa. Jos neste katoaa paisuntasäiliöstä, niin on syytä katsoa, mihin neste katoaa.

– Vesipumppu on varmaan yleisin moottorin murhe autoissa. Jos vesi häipyy, usein vesipumput vuotavat, kun kilometrit ja aika tulee täyteen.

Myös letkut voivat vuotaa tai lämmittimen kenno. Tomi Harkka muistuttaa, että värillä on väliä jäähdytysnesteissä.

– On punaista, vihreää, sinistä ja keltaista nestettä. Perussääntö on, että eri värejä ei pidä sotkea keskenään. Eri automerkit käyttävät erivärisiä nesteitä ja niillä on oma merkityksensä.

Oikea väri tiedetään huoltoasemilla ja korjaamoissa. Myös käyttöohje kannattaa vilkaista.

– Sanoisin, että ennen vanhaan japanilaiset käyttivät vihreää nestettä ja monet eurooppalaiset punaista. Tänä päivänä ne voivat olla mitä vain.

Bensa, diesel ja pohjoisen reissu

Bensiini kestää hyvin pakkasta, mutta dieselin kanssa pitää olla tarkkana, jos lämpö putoaa alas. Etelä-Suomessakin myydään jo syksystä alkaen dieseliä, joka kestää enemmän pakkasta.

– Etelässäkin saa paikoin arktista dieseliä huoltoasemilta. Tämän päivän dieselautoilla voi hurauttaa jopa 1 000 kilometriä yhdellä tankkauksella, joten sillä pääsee Lapin lumille. Siellä sitten on varmasti myytävänä vahvaa dieseliä.

Tomi Harkka on sitä mieltä, että vaikka huoltokirjassa lukisi mitä tahansa, jokaiseen talveen mennään dieselautoissa uudella polttoainesuodattimella.

– Vesi kondensoituu suodattimeen ja aiheuttaa läpivirtauksen heikkenemistä. Silloin dieselauto rupeaa yskimään, Harkka perustelee.

Markkinoilta saa toki polttoaineen joukkoon kaadettavia lisäaineita, jotka estävät dieselin hyytymistä,

– Mutta kaikkein paras hyytymisen esto on uusi suodatin uuteen talveen, Harkka päättää.