yle.fi-etusivu

Talviuinnissa ei ole pakkasrajaa, mutta muutama juttu kannattaa ottaa huomioon – näillä viidellä vinkillä onnistut

Rauhallisuus, oman kehon kuunteleminen sekä nestetasapainon tarkkailu ovat tärkeitä seikkoja talviuinnissa, kertoo Jukka Vuorinen Suomen Ladusta.

avantouinti
Harri Nousiainen talviuimassa.
Pipo kuuluu talviuimarin varustukseen.Yle

Pakkasten paukkuessa moni konkari ja ensikertalainenkin halajaa hyisen veden syleilyyn avantoon.

Suorastaan hullulta tuntuva talviuinti on kuitenkin hurjasta ensivaikutelmastaan huolimatta laji, jossa edetään rauhallisesti kohti itse suoritusta ja kuunnellaan kehoa tarkkaan sen aikana.

Suomen Ladun talviuintityöryhmän jäsen Jukka Vuorinen valottaa, mitkä asiat talviuintia harkitsevan kannattaa muistaa ennen ja jälkeen jäisen pulahduksen.

1. Kokemattoman ei kannata käydä kokonaan uppeluksissa

– Yleisesti pään kastelemista talviuinnin yhteydessä vieroksutaan, koska pään kautta haihtuu niin paljon lämpöä. Esimerkiksi talviuinnin SM-kisoissa hatun käyttö on pakollista, Vuorinen kertoo.

2. Hetken tauko löylyjen ja avannon väliin

– Jos käy saunassa, pitäisi lämpötilaeroa tasoittaa hieman ennen kuin menee löylyjen jäljiltä avantoon. Täytyy muistaa, että talviuinti on itsessään jo iso stressi keholle. Sydäntä on hyvä vähän säästellä odottelemalla saunan jälkeen hetki, Vuorinen neuvoo.

3. Talviuintipaikka ei ole juoksurata

– Kulkutiet saattavat olla liukkaita, joten talviuintipaikalla ei suinkaan saa juosta. Rauhassa ja varovasti kun etenee niin välttyy onnettomuuksilta, Vuorinen opastaa.

4. Kuuntele kehoasi ja löydä oma tyylisi

– Kun päästään veteen, ihan oman tuntemuksen mukaan sitten ollaan siellä niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Moni ui pitäen laituriportaiden kaiteista kiinni, jotkut tykkäävät uivat pidemmälle. Itse uin yleensä sellaiset 15 metriä, senhän ui nopeasti kun on rivakka, Vuorinen paljastaa omasta tyylistään.

5. Kylmä pois kropasta ja nesteytys kuntoon

– Uinnin jälkeen ei saa jättää kylmää elimistöön. Moni tykkää käydä esimerkiksi lämpimässä suihkussa uinnin jälkeen. Toinen asia on nesteen juomisesta huolehtiminen, varsinkin jos on pidempiä aikoja viettänyt uinnin yhteydessä saunassa. Itse juon kotona lämmintä teetä uinnin jälkeen, Vuorinen kertoo.

Lisää ohjeita talviuintiin voi lukea Suomen Ladun laatimasta oppaasta (siirryt toiseen palveluun).

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Talousrikokset

Työpaikkojen varkaudet ja petokset hurjempia kuin uskotaan: "Työpaikan sisälle jää vellomaan epäilys, kuka oli syyllinen"

Hävittäjät

Suomi lähettää tarjouspyynnöt uusista hävittäjistä keväällä - "Tarvitsemme vähintään 64 konetta tämänkokoisen maan puolustamiseen"

Lapsen oikeudet

Yli 600 työpaikalle otetaan lapsi mukaan teemapäivän mukaisesti

Saksan politiikka

Toimittajalta: Saksan demarien pää kääntyi – suuri koalitio on mahdollinen